Almeerse parochie wint landelijke prijs Kerkbalans

15 januari 2008

Haarlems econoom drs. Emile Duijsens, secretaris van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving.

Mgr. Punt:
„De overheid moet veel meer verantwoordelijkheid voor
het religieus erfgoed dragen. Wij redden het niet zelf.”

De parochie van H. Martinus uit Almere-Stad heeft de landelijke Kerkbalans Award 2008 gewonnen, samen met een eveneens aan de heilige Romeinse soldaat toegewijde parochie in Sneek.

„De overheid moet veel meer verantwoordelijkheid voor het religieus erfgoed dragen. Wij redden het niet zelf.” Dat zei mgr. J. Punt afgelopen donderdag tijdens een bijeenkomst in Utrecht waarop de actie Kerkbalans 2008 van start ging. Tijdens deze bijeenkomst reikte mgr. Punt, van huis uit econoom, een “Kerkbalans Prijs” uit aan de beide Martinusparochies. Die van Almere-Stad ontving de prijs omdat haar vrijwilligers, onder de bezielende leiding van parochiaan Cees Wetter, zeer creatief zijn in het betrekken van gelovigen bij de kerk, en dan met name bij de materiële aspecten ervan.

Rooms-katholieke parochies hebben in 2006 gemiddeld 80 procent van de miljoenen die de actie Kerkbalans opbracht, aan onderhoud van de kerkgebouwen moeten besteden, bleek tijdens dezelfde bijeenkomst. De uitgaven voor vooral de 1000 tot 1500 monumentale kerkgebouwen drukken steeds zwaarder op de begroting, constateerde Haarlems econoom drs. Emile Duijsens, die secretaris is van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving.. Als naar al de inkomsten van parochies uit ”levend geld” (giften, mis-stipendia, kaarsengelden etc.) wordt gekeken, gaat volgens Duijsens 42 procent van de inkomsten naar het behoud van gebouwen.

Het is de kerken al jaren een doorn in het oog dat de overheid zo weinig uitgeeft aan het onderhoud van de monumentale kerkgebouwen. Afgelopen najaar pleitte mgr. Punt in een artikel in Het Parool voor een constructievere houding van de overheid. Nu verklaart zij een kerk tot monument, maar de parochianen moeten ervoor zorgen dat het gebouw behouden blijft.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: