Koperen jubileum mgr. Punt en rector Luc Georges

10 januari 2008

Het koperen Bisschopsjubileum van de Bisschop van Haarlem, Mgr. J. M. Punt, werd op maandag 7 januari feestelijk met een mini-symposium en de presentatie van het Nederlandstalige Compendium voor de sociale Leer van de Kerk in de Tiltenberg gevierd. Rector Luc Georges van het Redemptoris Mater-seminarie was bovendien twaalf en een half jaar priester. Diezelfde dag vierde Dr. Alfons Jaakke zijn eerste heilige Mis sinds meer dan veertig jaar in concelebratie met de Bisschop. Door dispensatie van de Heilige Stoel is hij onlangs na een passende voorbereidingsperiode, hersteld in zijn priesterschap. Alles bijeen, een dag van vreugde dus, al werd ook stil gestaan bij het overlijden van de beide diakens Quinton Peters en Juan Torres Rinc̣n, die vlak voor kerstmis met hun auto in een slip raakten en in het water terecht kwamen. "Vanuit de hemel leven ze zeker met ons mee en zullen ze voor ons allen een voorspraak zijn; de gave van hun leven zal vrucht dragen voor de Kerk en dat troost ons", zo werd onder meer door de Bisschop, rector Luc Georges en rector Jan Hendriks gezegd.

Op 1 januari was het precies twaalf en een half jaar geleden dat de Bisschop van Haarlem de Bisschopswijding ontving in de kathedrale basiliek van sint Bavo te Haarlem. Drie dagen eerder was het evenlang geleden dat rector Luc Georges de priesrwijding ontving. Omdat de Bisschop gepromoveerd is op een met de Albertus Magnus prijs bekroonde dissertatie op het terrein van de sociale leer van de Kerk en dat vak daarna jarenlang heeft gedoceerd, leek het De Tiltenberg een goed idee aan dit belangrijke thema aandacht te besteden. De Nederlandse vertaling van het Compendium van de Sociale Leer van de Kerk, voorbereid door de Pauselijke Raad Justitia et Pax, was juist enkele dagen tevoren verschenen en een eerste exemplaar kon aan de Bisschop van Haarlem, Mgr. J.M. Punt, en de hulpbisschop, mgr. J.G.M. van Burgsteden sss, worden overhandigd door prof. dr. Eduard J.J.M. Kimman s.j., secretaris-generaal van de Nederlandse bisschoppenconferentie en hoogleraar ethiek van de economie en bedrijf aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Prof. Kimman heeft de vertaling van het Compendium mee-voorbereid. Hij hield een boeiende toespraak waarin hij een historische en theologische plaatsbepaling gaf van de katholieke sociale leer. Dagvoorzitter en co-referent was prof. dr. Gerard J.M. van Wissen, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en docent sociale leer aan het St. Willibrord- en het St. Bonifatius-instituut van de Tiltenberg. Ook de Bisschop reageerde kort inhoudelijk op de voordracht van prof. Kimman. Deze drie sprekers uitten allen hun zorg om het ontbreken van een goede fundering van de mensenrechten in een gemeenschappelijk, algemeen aanvaard concept van menselijke waardigheid, gebaseerd op natuurrecht. Na de lezing werd een felicitatie uitgesproken aan de jubilarissen door de rector van De Tiltenberg, mgr. dr. J.W.M. Hendriks. Aan de Bisschop werd als cadeau een borstkruis met koord overhandigd.

In een conclebratie met een vijfentwintigtal priesters werd vervolgens een feestelijke heilige Eucharistie gevierd. Daarbij had Dr. Alfons Jaakke een ereplaats. Deze bekende exegeet en publicist, vertaler van de psalmen van de Nieuwe Bijbel Vertaling en ere-doctor van de Universiteit van Kampen, was in de zestiger jaren als priester en monnik van Egmond uitgetreden. Na een voorbereiding van enkele jaren, heeft hij onlangs van de heilige Stoel verlof gekregen zijn priesterlijk dienstwerk weer op te nemen. Het begin van zijn hernieuwd priesterschap was dus deze bijzondere Eucharistie-viering. Dr. Jaakke zal assisteren in parochies in Almere en Amsterdam.

Mgr. Punt tijdens zijn dankwoord

Plebaan van Groningen R. Wagenaar tussen de beide jubilarissen

Prof dr. G.J.M. van Wissen, dag-voorzitter en co-referent

Prof. dr. Eduard J.J.M. Kimman s.j. tijdens zijn referaat

Rector mgr. dr. J. Hendriks overhandigt prof. E. Kimman een exemplaar van de nieuwe, zojuist verschenen Nederlandse vertaling van het Compendium van de Sociale Leer van de Kerk

Rector Luc Georges die op deze dag zijn koperen priesterjubileum vierde, herdenkt de beide diakens Quinton Peters en Juan Torres Rincón die door een ernstig ongeval zijn omgekomen.

Het borstkruis dat door het
Groot Seminarie en het
Redemptoris Mater seminarie
aan de Bisschop werd geschonken