cript" src="js/lightbox.js">

‘Tolle lege’ uit Amsterdam wint concours voor kerkkoren

20 oktober 2008

Foto: Peter Jongejan
Het fraaie herfstweer nodigde uit om ook buiten de kerk te zingen!
De liturgische zanggroep ‘Tolle lege’ uit Amsterdam heeft de eerste prijs gewonnen op het concours voor kerkkoren dat op zaterdag 11 oktober jl. plaatsvond in de Moeder van de Verlosserkerk in Haarlem. Van de negentien deelnemende koren (tezamen ruim 500 zangers, zangeressen, dirigenten en instrumentalisten!) maakten deze zanggroep de meeste indruk op de jury. Het koor, bestaande uit 14 dames, is verbonden aan de Augustinuskerk te Amsterdam-Buitenveldert en staat al ruim dertig jaar onder leiding van Marlies van ’t Hoff-Hattink.

De tweede prijs ging naar het kinderkoor ‘De Vrolijke Noot’ uit Katwijk en de derde prijs was wederom voor een Amsterdams koor: de Liturgische Werkgroep Martelaren uit Amsterdam-Watergraafsmeer.

Nadat juryvoorzitter Jos Vranken de uitslag had bekend gemaakt werden de bekers uitgereikt door Tom van Brederode, voorzitter van de NSGV in het bisdom Haarlem. Hij noemde het eerste kerkkorenconcours, dat georganiseerd werd in samenwerking met de NSGV in het bisdom Rotterdam, een groot succes. Hij gaf de koren het advies met de aanbevelingen in de juryverslagen aan het werk te gaan. Ook vroeg hij hen om bij het volgende concours terug te komen om hun score te verberen. “Verbetering van de koorzang verhoogt de aantrekkingskracht van de liturgie!”

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: