Nederlandse jongeren met vier reisopties naar WJD Sydney

21 juni 2007

Het programma voor de Nederlandse deelnemers aan de Wereldjongerendagen is rond. De 23ste Wereldjongerendagen (WJD) worden in 2008 in het Australische Sydney gehouden. Vanuit Nederland organiseert Jong Katholiek, de jongerenafdeling van de RK-Kerk in Nederland, een reis voor jonge pelgrims. Vóór 1 december 2007 moeten de deelnemers zich aanmelden om zeker te zijn van een ticket naar Australië.

Voor de Nederlandse deelnemers zijn er vier reisopties, waarvan de reisoptie, die zowel een voor-, hoofd- als naprogramma kent, het meest in trek is. Deze reisoptie vervangt de eerder aangekondigde rondreis langs de oostkust. De andere opties zijn alleen het voor-en hoofdprogramma al dan niet verlengd met twee dagen Sydney en de backpackersoptie, waarbij jongeren zelf hun ticket naar Australië regelen.

Voorprogramma: Canberra

Alle Nederlandse deelnemers komen vanaf 10 juli 2008 allemaal samen in het Australische Canberra, alwaar het voorprogramma van start gaat. De deelnemers verblijven daar in gastgezinnen. Dat biedt de gelegenheid deel te nemen aan het dagelijks leven in Australië.

Hoofdprogramma: Sydney

Op 14 juli reizen alle deelnemers uit alle landen naar Sydney af. Daar vindt op 15 juli de opening van de WJD plaats. Op 17 juli heten de deelnemers paus Benedictus XVI welkom en op 19 juli vindt er onder de Australische sterrenhemel een nachtwake plaats. Het hoofdprogramma eindigt op 20 juli met een slotviering, waarin de paus voor zal gaan.

Naprogramma: Ballarat

Nadat de jongeren de paus hebben uitgezwaaid vertrekt de Nederlandse groep die voor de uitgebreide reisoptie gekozen heeft, naar Ballarat. Vanuit Ballarat gaat gedurende het naprogramma een rondreis van start door zuid-west Australië, waarbij uiteraard Melbourne wordt aangedaan en er veel aandacht zal zijn voor ontspanning en de cultuur en natuur van het land.

Geschiedenis

In 1984 nodigde paus Johannes Paulus II jongeren van over de hele wereld uit naar Rome te komen om het internationale jubileum van de jeugd te vieren. Sindsdien vinden jaarlijks Wereldjongerendagen plaats. Om de 2 à 3 jaar worden die gehouden in de vorm van een internationaal evenement; in de tussenliggende jaren worden ze op diocesaan niveau gehouden.

De mondiale ontmoetingen van katholieke jongeren met de paus vinden steeds in een ander gastland plaats en waar mogelijk roulerend per continent. Na Rome, Buenos Aires, Santiago de Compostela, Czestochowa, Denver, Manilla, Parijs, weer Rome, Toronto en Keulen is in 2008 het Australische Sydney aan de beurt.

Voor meer informatie over de WJD, o.a. posters, flyers van de reis en het spaarplan: www.jongbisdomhaarlem.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: