Toewijding in Heiloo trekt veel mensen

“Niet allereerst overtuigen, maar terugbrengen naar de Vader”

2 januari 2007

“Het gaat er niet allereerst om de mensen te overtuigen van een opvatting, een geloofsvisie, maar bovenal om ze terug te voeren naar God, onze Schepper en Verlosser, naar de Vader die met oneindige liefde (...) op ons wacht.”

Klik op de illustratie voor een fotopresentatie.

Dat zei de bisschop van Haarlem, mgr.dr.J. Punt op Nieuwjaarsdag tijdens een plechtige eucharistieviering in Heiloo. Onverwacht veel mensen, meer dan zevenhonderd, waren naar het Mariaheiligdom gekomen waar de bisschop het bisdom, de parochies, de gezinnen en alle mensen in het bisdom toewijdde aan Maria. Aanleiding voor de toewijding was de afsluiting van een proces van reorganisatie in het bisdom en het begin van een periode van verdieping en evangelisatie.

De bisschop refereerde aan een eerdere toewijding, door de Nederlandse bisschoppen, in het bezettingsjaar 1943. “Laten we samen Maria’s oproep beantwoorden, zoals de Nederlandse bisschoppen deden in de oorlog. Wijden ook wij op deze feestdag van Maria’s Moederschap, de eerste dag van het nieuwe jaar, onszelf toe, onze kinderen, onze kerk en onze wereld, de militairen die vechten in Afghanistan, en vooral al degen die geestelijk of lichamelijk lijden.”

Mgr. Punt stond stil bij enkele van de talloze plaatsen in het bisdom waar Maria bijzonder vereerd wordt: Schagen, Hoorn, Heiloo, Amsterdam en Haarlem. Hij citeerde uitvoerig de mariale paus Johannes Paulus II, en ook paus Benedictus die tijdens de plechtigheden van Maria Boodschap, op 25 maart vorig jaar, Maria een ‘bevoorrecht kanaal’ van Gods genade noemde.

De eucharistieviering werd opgeluisterd door de Miracle City Singers uit Amsterdam met Mario Raadwijk. Zo’n honderd parochies waren vertegenwoordigd. De delegaties konden een speciale kaars, die werd ontstoken aan de Paaskaars, meenemen naar huis.

Na de eucharistieviering ging het in processie door een stormachtige wind naar de Put, waar de eigenlijke toewijding plaatsvond. De samenkomst eindigde met hete chocolademelk en koek in het klooster van de ‘blauwe zusters’.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: