Na 35 jaar weer bisschop in Mozes en Aaron in Amsterdam

14 februari 2007

Voor het eerst in meer dan 35 jaar zal een bisschop de eucharistie vieren in de Mozes- en Aaronkerk in Amsterdam. Dat gebeurt tijdens de Stille Omgang, in de nacht van 17 op 18 maart, waar mgr. Punt deelneemt aan het speciale jongerenprogramma.
Bij de oprichting van de zgn. Citykerk in 1969/1970 kwam de Sint Antoniuskerk (zoals de Mozes en Aaron officieel heet) aan het Waterlooplein buiten de reguliere parochiële zielzorg te vallen. Ook de regelmatige eucharistievieringen maakten – behoudens het pastoraat voor Spaanstaligen - plaats voor een meer experimenteel programma: uiteindelijke kristalliseerde zich een educatief en diaconaal centrum uit.

Inmiddels stromen de informatie-aanvragen binnen over het jongerenprogramma. Na het jubileumjaar van de Stille Omgang vorig jaar – 125-jarig bestaan – wordt de trend van een groots opgezet jongerenprogramma ook in 2007 doorgezet. Mgr. Punt zal deze keer voorgaan in de eucharistieviering voor de jongeren, voorafgaand aan het lopen van de Stille Omgang. Daarnaast staat natuurlijk een goede mix van entertainment en verdieping op het programma.

Interessante bijzonderheid is wel dat de jongemannen die 126 jaar geleden begonnen met lopen van de Stille Omgang, afkomstig waren uit deze zelfde kerk, en lid waren van de Franciscaanse Derde Orde.

‘Friends?!’

Het programma is dit jaar samengesteld rondom het thema: ‘Friends?!’ Dit is afgeleid van het algemene thema van de Stille Omgang: ‘Waar vriendschap heerst en liefde, daar is God (Ubi caritas et amor, Deus ibi est).

Jongerenprogramma

Theater en multimedia zullen ons inwijden in de geschiedenis van de Stille Omgang en het thema van de avond, pastoor Ad Verest uit Eindhoven zal ons meer vertellen over het thema ‘Friends?!’, de formatie The Fruits zullen voor het eerst een spetterend optreden verzorgen in de hoofdstad en bisschop Punt zal voorgaan in een inspirerende eucharistieviering. Daarna zullen we rond middernacht met elkaar de Stille Omgang lopen. De kosten voor de gehele avond, inclusief enkele consumpties, bedragen slechts 5 euro.

Locatie

De locatie van het jongerenprogramma is de Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein nr. 205. Het programma begint om 20.00 uur, de kerk is open om 19.30 uur. Het programma is rond 2 uur/ half 3 afgelopen.

Overige info

Wil je meer informatie of posters & flyers aanvragen? De organisatie (een enthousiaste groep jongeren, waaronder de RKJ Amsterdam met ondersteuning van het jongerenpastoraat bisdom Haarlem) helpt je graag verder.
Kijk op www.stille-omgang.nl/jongeren, bel naar T 06 3373 6985 of mail naar info@jongbisdomhaarlem.nl
Aanmelding gewenst via aanmelding@stille-omgang.nl
of via www.jongbisdomhaarlem.nl

Korte informatie over het Mirakel van Amsterdam