Bisschop pleit voor gezamenlijke paasdatum

13 juni 2007

Met een pleidooi voor een spoedige gezamenlijke paasdatum gaf mgr. Punt, bisschop van Haarlem, zondag tijdens de viering van Sacramentsdag in de Amsterdamse O.L.Vrouwekerk blijk van zijn groot verlangen naar praktische oecumene. De bisschop deed die uitspraak in aanwezigheid van de Apostolisch Nuntius in ons land, mgr. dr. Fr. Bacqué, bisschop Maximos van het Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel, en priesters van de Syrisch Orthodoxe Kerk, de Armeens-Apostolische Kerk, de Koptisch Orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-katholieke Kerk.

Letterlijk zei de bisschop: “We zijn verenigd, niet rond een theorie of een ideologie, maar rond het besef van de levende God in ons midden.” (...) “De tijd vraagt getuigenis en eenheid. Alleen eenheid geeft kracht aan ons gebed voor de wereld. Wij moeten ons als christenen schamen dat we nog in verdeeldheid leven, en zozeer in onze opdracht tekort schieten. Het verwondt de Heer tot in het diepst van zijn hart. Moge deze dag ertoe bijdragen dat de eenheid snel naderbij komt. Dat allereerst de kerken van Oost en West, die zo dicht bij elkaar staan, voortaan op dezelfde dag en in eenheid Pasen kunnen vieren, samen het offer van Christus kunnen opdragen, en als één gemeenschap kan ademen met twee longen, zoals Paus en Patriarch het beiden hebben uitgedrukt. De eenheid met de Reformatie zal dan volgen.”

De paasdatum verschilt tussen oost en west. De Byzantijnse christenen gebruiken de Juliaanse Kalender, waardoor langzamerhand de paasdata steeds verder uiteen komen te liggen.

De viering die gevolgd werd door een processie over de grachten en een afsluitend lof, werd bijgewoond door verschillende diplomaten: mevr.Umilo Joella, ambassadeur van Suriname; dhr. Carlos Mora, ambassadeur van Uruguay, de Griekse Consul-generaal Amiridis Kyriakos en zijn Spaanse ambtgenoot Diego Sanchez Bustamente.
Naar schatting meer dan tweeduizend mensen namen aan de processie deel.

Zie ook
De tekst van de preek door mgr. Punt
Een uitgebreide fotoreportage

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel