Vijfde seizoen Gregoriaanse Meditaties Obrechtkerk

10 januari 2007

In 2007 begint vocaal ensemble Gregoriana aan haar vijfde seizoen Gregoriaanse Meditaties in de Amsterdamse Obrechtkerk. Gregoriana bestaat uit Geert Maessen (leiding), Jacques van Leeuwen en Reinier van der Lof.

De meditaties beogen een eigentijds alternatief te bieden voor de aloude Vespers, het traditionele avondgebed van de westerse kerk, en houden het midden tussen dienst en concert. Het zijn geen eigenlijke diensten, maar ook geen echte concerten, want ze beogen wel degelijk een avondgebed te zijn. De toegang is daarom vrij.

Om de vitaliteit van het gregoriaans te onderstrepen luistert het ensemble graag ook naar andere muzikale en - vooral naar andere mondeling overgeleverde - religieuze tradities. Gregoriana ervaart het luisteren en samenwerken met anderen als een fantastisch avontuur en leert daardoor steeds meer over de eigen wortels en de kracht van het "oorspronkelijke" gregoriaans. Het ensemble is gefascineerd door de vitaliteit van het Gregoriaans en zoekt manieren om de onuitputtelijke rijkdom ervan te ontsluiten.

U bent welkom dit in de maandelijkse meditaties mee te beleven.

Programma 2007

zaterdag20januariis om 17 uur de Turkse imam Mesrur Coskun van de Fatih-moskee aan de Rozengracht te gast
zaterdag17februariGregoriana ism Gregoriaans vrouwenensemble Virga olv Geert Maessen
zaterdag17maartGregoriana ism Sandhya Sanjana, Indiase zang