Veel wijdelingen, toch intieme plechtigheid

11 december 2007

Ondanks het ongewone uur - de bisschop, de hulpbisschop en verschillende anderen waren 's ochtends naar het afscheid van kardinaal Simonis als aartsbisschop gegaan - was de kathedraal zaterdagmiddag tot en met de bijgevoegde stoelen bezet. Liefst zeven diakenkandidaten - een permanente diaken en zes mannen die zich voorbereiden op het priesterschap gingen bisschop en hulpbisschop vooraf in een indrukwekkende intredestoet.

De bisschop memoreerde uiteraard het lange episcopaat van de terugtredende kardinaal Simonis - "een tijdperk wordt afgesloten" - en stond in zijn preek stil bij de opvoedende taak van de Kerk.

Dankbaar was de bisschop voor de rijkdom aan roepingen die het bisdom mag beleven.

Foto's: Steef Pardoen
Klik hier voor de fotopresentatie
Alle kandidaten ontvingen (het grootste deel van) hun opleiding in het Grootseminarie van het bisdom Haarlem in Vogelenzang. Het is het grootste aantal priesterkandidaten in Haarlem sinds 1969.
De permanente diaken is ir. René Maria Visser (62), die als chemicus in het bedrijfsleven werkzaam is geweest. Hij is geboren in het Utrechtse Maartensdijk en woont en werkt nu in Hoorn.

De priesterkandidaten zijn: Juan Torres Rincón (27), geboren in het Spaanse Valladolid, als kleuter met zijn familie naar Nederland gekomen. Hij loopt stage in Heerhugowaard; Quinton Peters (38) uit het Zuid-Afrikaanse Elsies Rivier, bij Kaapstad: zijn stageparochie is Blokker; Szymon Mikolaj Olgrzymek (27), geboren in Kalisz in Polen: zijn stageparochie is Heemskerk. Deze drie kandidaten horen tot de Neocatechumenale Weg.

De andere drie priesterkandidaten zijn: Kees Hulsebosch (63), geboren in Sassenheim en woonachtig te Noordwijkerhout, was accountant: hij bereidt zich als stagiaire voor op de priesterwijding in Warmenhuizen; Nico Kerssens (28) uit Wormerveer thans werkzaam in de Pastoor van Arsparochie in Haarlem; Paul Stomph (58), geboren in Dordrecht, als jongvolwassene (23) door het Doopsel opgenomen in de katholieke Kerk; was jarenlang werkzaam in de gehandicaptenzorg, loopt stage in Bennebroek. De zes hopen op de zaterdag na Pinksteren de H. Priesterwijding te ontvangen.

Mede dankzij de invallende duisternis werd het ondanks het grote aantal wijdelingen een intieme plechtigheid, die voortzetting kreeg in een feestelijke receptie in De Tiltenberg in Vogelenzang. (Foto's Steef Pardoen)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: