Concert 4 mei Dodenherdenking

1 mei 2006

In de Obrechtkerk in Amsterdam is op 4 mei het traditionele herdenkingsconcert. Op het programma 2006 staat niet alleen Mozart, maar ook een uitvoering van het ingetogen Requiem van Johann Stadlmayer (ca. 1570-1648), een componist in dienst van de aartsbisschop van Salzburg.
Illustratie: www.obrechtkerk.nl
Na de statige klanken van de Last Post en de twee minuten stilte, brengen het Obrechtkoor en -orkest olv Kees de Wijs het volgende programma: Requiem - J. Stadlmayer; Andante uit trompetconcert in Es - J. Haydn, Miserere - W.A. Mozart (soli); Litaniae Lauretanae - idem.

Het Obrechtkoor (1904) olv dirigent en organist Kees de Wijs verzorgt de muziek tijdens de hoogmissen in de Obrechtkerk en geeft concerten. Het koor zingt doorgaans 'missen' en religieuze motetten uit het klassiek repertoire, maar heeft ook gregoriaans, Barok, Romantiek en meer moderne muziek, zoals die van Hendrik Andriessen, op het programma. Naast 4-stemmige muziek wordt 5-, 6- en 8-stemmig werk gezongen en dubbelkorig werk, zowel a cappella als met orkest - er is een vaste kern van orkestleden. Het koor bestaat uit ruim 70 leden en vier vaste solisten. De toegang tot het herdenkingsconcert is vrij - wel vragen we na afloop een vrijwillige bijdrage. In verband met de twee minuten stilte die klokslag 20 uur in acht worden genomen, verzoeken we iedereen op tijd aanwezig te zijn. De kerk gaat om 19.30 uur open.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: