Veel inspiratie tijdens oecumenische catechesedag

19 april 2006

‘Welkom op deze bijzondere plek in de woestijn.’ Een symbolische plek weliswaar, en symbolische woorden ook. Woorden waarmee begin april de tweejaarlijkse oecumenische catechesedag in Hoorn werd geopend. Het thema was: ‘Verhalen bij de bron’. Deze dag werd georganiseerd door het Dekenaat Hoorn, Stichting Classicaal Vormingswerk, en het Protestants Dienstencentrum Noord-Holland. Een dag vol lering en vermaak.

De Samaritaanse vrouw, gekleed in ware bijbelse kledij, bijt het spits af bij de waterput, waar zij vertelt een man te hebben ontmoet. Een Joodse man nog wel! Die spreken normaal gesproken toch niet met Samaritanen? Hij vertelde dat hij Jezus heette, en de bron van levend water is - ja, zelfs de bron van eeuwig leven.

Het oecumenische gedachtegoed wordt verwoord in de inspirerende workshops, die ’s morgens en ’s middags worden gegeven. Met onderwerpen als ‘Beleid maken’, ‘Bibliodrama’ en ‘Geloofsopvoeding’ wordt het thema uitgewerkt. Friso Mout, een jonge catechesemedewerker bij het Protestants Landelijk Dienstencentrum, vertelt in zijn workshop ‘Het nieuwe leren’ over de wijzen waarop mensen leren geloven. Deelnemers aan zijn groep luisteren aandachtig. Werkzaam voor het kinderpastoraat, een studentenvereniging, het oecumenisch kerkhuis, of als predikant: allen willen het onderricht voor hun doelgroep in praktijk brengen.

Verschillen in geloofsbeleving

In de workshop ‘Beleid maken’ doet Jan van Diepen, opbouwwerker in het dekenaat Haarlem-Beverwijk, de kerkelijke visie op catechese uit de doeken. ‘Praktische mogelijkheden dienen aan te sluiten bij die visie, en te passen binnen de context: de maatschappij’, aldus van Diepen. De maatschappij met haar verschillende generaties, een knelpunt waar menig betrokkene zijn of haar zorgen over uitspreekt. De geloofsbeleving van ouderen en jongeren beslaat ruwweg twee aparte hoofdstukken, die ieder een individuele benadering behoeven. Probleem of uitdaging?

Andere kijk

Tijdens het middagprogramma zijn de deelnemers verdeeld over vijf workshops, die wederom invulling geven aan het thema. Annemarie van Zijverden-Poortman, predikant te Enkhuizen, vertelt over geloofsopvoeding. Hoe breng je ouders met elkaar in gesprek over dit thema? Jessica Heetebrij, de dramaturge die vanmorgen nog over bibliodrama onderrichtte, is nu in haar rol van verhalenvertelster gekropen, en leert haar publiek over het belang van goed stemgebruik en de juiste houding.
‘Elkaar inspireren, zodat de bron springlevend is’, luidde de boodschap aan het begin van deze dag. Een geslaagde opdracht, gezien het enthousiasme van de deelnemers en hun positieve reacties. Ieders bijdrage is als een steentje op het pad, dat leidt naar de bron. De plek waar nieuwe verbindingen ontstaan tussen mensen en God. Tijdens de afsluitende viering beelden de kinderen hun visie op het thema uit. Verhalen vertellen, daar word je vrolijk van! Mensen in de zaal mogen tot slot opschrijven wat zij vandaag geleerd hebben. Het resultaat mag er zijn: ‘Oecumene maakt ons rijker’, ‘De verbeelding laten spreken’ en: ‘Verhalen zijn de bron’. De Samaritaanse vrouw, nog even teruggekeerd naar haar publiek, kan tevreden zijn. Jezus, de bron van alle leven, was ook deze dag de bron van leren. Een vruchtbare bron, tot inspiratie voor velen.

Eleonoor Willemsen - de Boevère

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: