50-jarig priesterjubileum pater Jan Brieffies M.S.F.

12 oktober 2006

Pater Jan Brieffies M.S.F.

Hoogkarspel – Zondag 15 oktober a.s. viert pater Jan Brieffies M.S.F. zijn 50-jarig priesterjubileum. De eucharistieviering uit dankbaarheid is om 10.30 uur in de St. Laurentiuskerk, Hoogkarspel. Na afloop van de viering kan de jubilaris in de kerk worden gefeliciteerd. Daarna is er voor genodigden een feestelijke middag in ‘Het Water en Vuurhuis’.

Pater Jan Brieffies werd op 25 november 1922 geboren in Lutjebroek als oudste zoon van Frans Brieffies en Betje Groot. Hij groeide op met 4 broers en 5 zussen.

Na het verlaten van de lagere school was hij aanvankelijk werkzaam op het tuindersbedrijf van zijn vader. Op 20-jarige leeftijd begon hij zijn priesterstudie in de congregatie van de H. Familie in Kaatsheuvel. Na gedurende de oorlogsjaren thuis te zijn geweest, zette hij zijn studie voort te Goirle Nieuwkerk waar hij zijn plechtige gelofte aflegde. De hogere studies volbracht de neomist op het pensionaat te Oudenbosch.

Op 29 juli 1956 werd Jan Brieffies tot priester gewijd in Oudenbosch en vervolgens uitgezonden als missionaris naar Chili. Na 15 jaar onder de armen in Chili te hebben gewerkt, werd pater Jan Brieffies in 1971 naar de Verenigde Staten overgeplaatst. Vanuit zijn kantoor in West-Point, Virginia, zamelt hij geld in voor de missie. Daarbij reist hij door heel het land om het Goede Nieuws te verkondigen en het werk van de Missionarissen van de Heilige Familie te promoten. Door het vele reizen heeft hij van zijn collega’s de bijnaam ‘Highway Johnny’ gekregen.

In 1991 heeft pater Jan Brieffies een ernstig ongeluk overleefd. Op zijn ziekbed heeft hij God gevraagd om herstel zodat hij nog minstens 10 jaar zijn boodschap uit kon dragen. Zijn gebeden werden verhoord en hij is dankbaar dat hij op 83-jarige leeftijd in goede gezondheid verkeert.

Pater Jan Brieffies is nog steeds actief en heeft zijn jubileum op 30 juli jl. in zijn woonplaats West-Point gevierd.

Pater Jan Brieffies ‘toen’

Pater Jan Brieffies met zijn ouders voor de erepoort van zijn ouderlijk huis aan de Streekweg in Hoogkarspel, augustus 1956

Pater Jan Brieffies M.S.F. met zijn ouders Frans Brieffies en Betje Groot, 7 augustus 1956 - foto genomen na eerste plechtige H. Mis in de Laurentiuskerk, Hoogkarspel

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel