Protestantse waardering voor Maria 11 mei 2005

De Hollandhal van de RAI in Amsterdam vulde zich op zaterdag 7 mei met vele duizenden mensen, met bijna 100 priesters en 25 bisschoppen uit alle delen van de wereld. Ze kwamen als pelgrims. Amsterdam is de plaats waar precies 60 jaar geleden Maria voor het eerst verscheen als “Vrouwe van alle Volkeren”. Hieruit is een wereldwijde beweging ontstaan die eenheid wil brengen onder de volkeren van deze wereld.

De dag begon met een internationale eucharistieviering. Het middagprogramma was opmerkelijk. Enkele getuigenissen uit boeddhistische en joodse kring en een video van een moslimomroep lieten zien hoe Maria als universele Moeder ook steeds meer herkend en bemind wordt in niet-christelijke culturen en religies.

Klik hier voor een fotoreportage van Steef Pardoen.

Een hoogtepunt was de lezing van dominee Herman de Vries. Hij schilderde een tijdsbeeld: “de heilige Geest breekt dwars door muren heen en waait over de hele aarde, in kerken, huizen en harten van mensen. De strijd is heftig. De verwording en verwarring op aarde is groot. Velen zoeken, maar dwalen. Maria wil állen bijeen brengen, zoveel mogelijk kinderen van God, om in een tijd van groot geestelijk verval de strijd mét en vóór haar Zoon te strijden.” Hij wil de eenheid allereerst van de christenen. “De schapen moeten gebracht worden in één kudde”, citeerde hij uit de boodschappen van Amsterdam.

Juist Mariaverering, aldus ds. De Vries, lijkt christenen vaak gescheiden te houden. Immers, zo zeggen protestanten: versluiert Maria niet het zicht op Christus? Door een persoonlijke ervaring begon hij haar nieuw te zien, als wég naar Christus. “Overal en voortdurend ontvangt zij haar Zoon en geeft zij haar Zoon. Zij wijst ons op Hem en houdt Hem niet voor zichzelf. Zij geeft Hem aan ons dor. Zij geeft haar Kind, haar Heer, aan mij,” aldus de Friese dominee. Zij wordt ook niet aanbeden, maar aangeroepen als Moeder. Juist in het gebed van Amsterdam trof hem hoezeer het een gebed is gericht tot de Heer Jezus Christus. “Dat allereerst, dat vooral, en dat uiteindelijk. Daarom zou dit gebed tot een oecumenisch gebed kunnen worden.”

Ook in de afbeelding herkende hij een grote diepgang: “Mijn grootmoeder was joods. Als ik naar de afbeelding van de Vrouwe van alle Volkeren kijk, zie ik een joods meisje. In haar leven en lijden staat zij voor het Kruis van Christus. Daarmee is het Kruis niet verdwenen of wordt het Kruis tekort gedaan. Maria geeft ons dat Kruis. Na haar, met haar, zal Christus komen. En als Christus komt, zal het heilige Licht achter het Kruis héél de aarde verlichten en ál onze harten en zielen genezen”, aldus ds. De Vries.

Zie voor nog meer foto’s: www.mariadevrouwe.nl/gallery

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: