Viering van Amsterdamse gemeenschappen in Vredeskerk 26 april 2005

Een korte impressie van de feestelijke viering in de Vredeskerk van zondag jl. bij de start van het project 'Samenwerking van migranten- en territoriale parochies'. Bij de intrede werd van achter uit de kerk in processie het symbool van het project mee naar voren gedragen, een beeld uit Ghana met de naam Tikro Nko Agina, bestaande uit een kring van mensen die elkaar vasthouden en die tegelijk ieder voor zich zelfstandig zijn, maar niet los van elkaar want uit één stuk hout gesneden. Een prachtige verbeelding van samenwerking met behoud van eigen identiteit!

Foto's: Bisdom Haarlem / Yvonne Ceelie-Khoesial

De viering, waarbij Mgr. Punt en Mgr. De Groot in concelebratie voorgingen met een flink aantal pastores, werd opgeluisterd door de koren van All Saintsparochie, de Vredeskerk en de Indonesische parochie. In zijn preek sprak Mgr. Punt zijn hoop uit dat de samenwerking van de migranten- en de territoriale parochies een impuls zou geven aan de r.k. presentie in het dekenaat Amsterdam. Bisschop Punt legde ook een verband met de viering van de intronisatie van Paus Benedictus XVI, die op hetzelfde moment in Rome plaats had.

Na afloop kregen de vertegenwoordigers van de aanwezige parochies een replica van het symbool mee, met het verzoek om voortaan bij ieder overleg dit beeldje, symbool van de beoogde samenwerking, midden op tafel te zetten, zodat het doel van het project nooit uit beeld zou kunnen raken. De parochies die niet aanwezig konden zijn zullen deze replica alsnog ontvangen, uiteraard voorzien van dezelfde oproep.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: