Protocol bij de keuze van een nieuwe paus 18 april 2005

Luidinstructies:
Met in achtneming van de locale gebruiken, tradities en afspraken met de gemeentelijke overheid, gelden voor alle katholieke parochiekerken in Nederland de volgende luidinstructies:

• Op het moment van bekend worden van de keuze: 5 minuten de feestelijke klokken luiden;

• Op de dag van de installatie van de nieuwe pontifex: een half uur voor de dienst 15 minuten de feestelijke klokken luiden;

• Tot de installatie, op de dag van de installatie en daarna kan gewoon geluid worden voor de reguliere diensten.

Het hijsen van de vlag
De vlag dient gehesen te worden aan een stok, waarvan de lengte zodanig is, dat de vlag nooit de grond raakt of het verkeer kan hinderen. Zoals ook het geval is met de Nederlandse vlag, mag de Vaticaanse vlag niet tussen zonsondergang en zonsopgang gehesen worden of blijven. De vlag moet bij zonsondergang worden neergehaald en zonodig de volgende dag na zonsopgang opnieuw worden ontplooid. Uitzondering hierop is mogelijk als de vlag zodanig verlicht wordt dat de kleuren duidelijk te zien zijn.

Het hijsen van meer vlaggen
Bij het hijsen van meer vlaggen behoren deze van gelijke afmetingen te zijn en zo mogelijk op gelijke hoogte te worden gehesen. Wanneer naast de Vaticaanse vlag ook de Nederlandse vlag en eventueel de parochiële vlag gehesen wordt, dient de Nederlandse vlag de ereplaats in te nemen. De ereplaats is de beste plaats, die afhankelijk van de situatie is: vooraan, midden of links vanuit het (aankomend) publiek gezien. Wanneer de Nederlandse vlag niet gehesen wordt, krijgt de Vaticaanse vlag de ereplaats.

Omschrijving van de Vaticaanse vlag
De kleuren van de Vaticaanse vlag zijn:

Een verticaal, in twee gelijke vlakken gedeelde vlag, in de kleuren helder geel (richting de vlaggenmast) en helder wit met in het witte vlak centraal twee gekruiste sleutels waarboven een tiara.

Over de afmetingen van de vlag zijn geen voorschriften. In het algemeen dient de lengte zich te verhouden tot de breedte als 3 : 2.

Secretariaat RKK / Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: