Kerstmis, kerk en veiligheid:
Kerken houden oog voor veiligheid
20 december 2005

Ook deze Kerstmis zullen de kerken van Nederland weer volstromen. Een mooi gezicht, maar de veiligheid van de bezoekers vraagt ook dit jaar de oplettendheid van kerkbesturen. Het woud aan – soms tegenstrijdige – regelgeving roept bovendien veel vragen op. De gezamenlijke kerken, verenigd binnen de Commissie kerkelijke gebouwen van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO-K), brengen eerdere veiligheidsadviezen opnieuw onder de aandacht van alle kerkbesturen van parochies en gemeenten. In de daartoe opgestelde circulaire staan de belangrijkste tips op het gebied van (brand)veiligheid op een rij. Op de site www.cioweb.nl zijn de richtlijnen te bekijken.

Kerstbomen
In veel kerkgebouwen worden rond de Kerstdagen een of meer kerstbomen opgesteld. CIO-K geeft in haar publicatie een aantal concrete aandachtspunten. Wees voorzichtig met kerstbomen: zorg ervoor dat ze in een stevige standaard staan en op een rustige plaats in het kerkgebouw. Een kunststof kerstboom, gemaakt van een niet makkelijk brandend type kunststof, is een goed alternatief. In grote en hoge ruimtes zoals kerken is het plaatsen van meerdere kerstbomen toegestaan, indien ze op voldoende afstand van elkaar worden geplaatst: tenminste drie keer de hoogte van de grootste boom geldt daarbij als afstand.

(Nood)uitgangen
Het CIO-K vraagt ook uitdrukkelijk aandacht voor de (nood)uitgangen in het kerkgebouw. Het is noodzakelijk dat iedereen het gebouw bij een calamiteit snel en veilig kan verlaten. Besturen worden opgeroepen ingangen, doorgangen en gangpaden binnen een straal van twee meter vrij van obstakels te houden en de (nood)uitgangen van het slot te halen. Een instructie van kosters en vrijwilligers voor het geval een ontruiming plaats moet vinden, is een ander punt dat onder de aandacht wordt gebracht.

Kaarsen
Voor het gebruik van kaarsen worden onder andere de volgende praktische adviezen gegeven: Plaats de kaarsen in een stevige houder op een vlakke ondergrond. Zet kaarsen en kerststukjes op plaatsen waar ze altijd in het zicht staan en niet te dicht bij andere brandbare materialen of warmtebronnen.

Meerdere kerkdiensten
In veel kerkelijke gemeenten en parochies worden de diensten in de Kerstnacht en op Kerstmorgen druk bezocht. In het kader van de veiligheid kan overwogen worden om meerdere kerstnachtdiensten achter elkaar te houden, als dat op grond nodig is vanwege het in de gebruiksvergunning vastgestelde maximale aantal toegestane kerkgangers. Hiermee zijn op verschillende plaatsen al goede ervaringen opgedaan. (CIO-K)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: