Veelkleurig katholiek gezelschap aanwezig bij ‘koninklijke’ multireligieuze bijeenkomst 15 december 2005

Mgr. Jan van Burgsteden sss., hulpbisschop van de hoofdstad is, naast aartsbisschop kardinaal A. Simonis en de nestor van het episcopaat, mgr. Muskens, een van de drie bisschoppen die deelnemen aan de multi-religieuze bijeenkomst in Utrecht bij gelegenheid van het zilveren regeringsjubileum van koningin Beatrix.

Honderdvijfenzestig katholieken zijn aanwezig bij de speciale multireligieuze bijeenkomst waarmee morgen in de Utrechtse Domkerk de activiteiten rond het zilveren regeringsjubileum van koningin Beatrix worden afgesloten. De katholieken vormen - als afgevaardigden van de grootste geloofsgemeenschap in Nederland - de grootste delegatie van de aanwezige levensbeschouwelijke denominaties. A. Kardinaal Simonis, bisschop M. Muskens en (hulp)bisschop J. van Burgsteden sss. vertegenwoordigen de Nederlandse Bisschoppenconferentie.

Daarnaast omvat de katholieke delegatie vertegenwoordigers van onder meer diverse religieuze orden, congregaties (onder wie 41 vrouwelijke religieuzen), en ridderorden (de Maltezer Ridder-orde en de ridders van het H. Graf van Jeruzalem), het maatschappelijk middenveld en de katholieke universiteit.

Ook zijn er ‘gewone’ katholieken die actief zijn op het gebied van de inter-religieuze dialoog en vertegenwoordigers van de sterk in aantal toenemende allochtone parochies in ons land. Mede door hun aanwezigheid en omdat veel religieuzen in habijt of anderszins religieuze kleding gekleed zullen zijn, vormt de katholieke delegatie een ‘veelkleurig’ gezelschap. De bijzondere bijeenkomst begint om 14.45 uur en wordt live uitgezonden door de NOS.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: