Vijf bisschoppen bij Stille Omgang 10 maart 2005

Vijf leden van de Nederlandse bisschoppenconferentie zullen in de nacht van 12 op 13 maart in Amsterdam zijn vanwege de Stille Omgang. Dit jaar is het thema van de bedetocht door de Amsterdamse binnenstad: Eucharistie, broodnodig voor het dagelijks leven.

Jaar van de Eucharistie
Bisschop Punt van Haarlem, bisschop Eijk van Groningen, bisschop Hurkmans van Den Bosch en de hulpbisschoppen mgr. Van Burgsteden van Haarlem en mgr. De Jong van Roermond zullen voorgaan in de eucharistievieringen waarmee diverse pelgrimsgroepen uit het hele land de omloop starten of afsluiten. De bisschoppen zullen stilstaan bij het feit dat paus Johannes Paulus II op 10 juni vorig jaar de periode van oktober 2004 tot oktober 2005 uitriep tot ‘Jaar van de Eucharistie’. Daarmee wilde hij de gelovigen op het hart drukken dat de eucharistie het middelpunt van het christelijk leven moet zijn.

Hulpbisschop mgr. J. van Burgsteden SSS heeft als lid van de Sociėteit van het Allerheiligst Sacrament een bijzondere verering voor het Sacrament. In dit jaar van de eucharistie is de hulpbisschop een veelgevraagd spreker, inleider en predikant bij eucharistische ontmoetingen.

Zijn Sociėteit heeft een speciale band met het Mirakel van Amsterdam; de zielzorg rond de mirakelkapel aan het Begijnhof is door mgr.Bomers. z..g. aan de paters sacramentijnen toevertrouwd.

Mirakel van Amsterdam
De Stille Omgang is de herdenking van het 'mirakel van Amsterdam' en staat in het teken van de werkelijke tegenwoordigheid van Christus onder de gedaanten van brood en wijn in de eucharistie. Het mirakel zou hebben plaatsgehad op 15 maart 1345. Op die dag braakte een zieke man in de Kalverstraat een hostie uit. Het braaksel werd in de haardvuur geworpen. Toen het vuur was gedoofd, bleek de hostie ongeschonden. De hostie zou vervolgens door de echtgenote van de man in een kistje zijn geborgen en de volgende dag door een priester van de Oude Kerk zijn meegenomen. De hostie keerde daarop bij herhaling op miraculeuze wijze weer naar het huis van de man terug. De weg die de hostie aflegde, vormt de route van de jaarlijkse voettocht. Die voert van het Spui via de Kalverstraat, de Dam, het Centraal Station en de Oude Kerk terug naar het Spui.

katholieknederland.nl / Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: