Jaar van de Eucharistie
Sacramentsprocessie op 12 juni door Amsterdam
15 april 2005

Onder grote belangstelling trok vorig jaar voor het eerst sinds 1578 een sacramentsprocessie door het centrum van Amsterdam. Op 12 juni a.s. organiseert de Amsterdamse Onze Lieve Vrouwekerk opnieuw een sacramentsprocessie. Na een plechtige eucharistieviering zal bisschop Punt van Haarlem in processie voorgaan richting Begijnhof. Het door paus Johannes Paulus II uitgeroepen Jaar van de Eucharistie geeft een bijzonder karakter aan de processie.

De O.L.Vrouwekerk aan de Keizersgracht 220 was vorig jaar te klein om alle belangstellenden te herbergen. Wegens het succes van de processie vonden velen dat daar een nieuwe traditie uit zou moeten ontstaan. Het door paus Johannes Paulus II uitgeroepen Jaar van de Eucharistie is een extra aanleiding om, in woorden van mgr. Punt, opnieuw “met God de straat op te gaan”. De Paus had namelijk gevraagd om dit jaar “met bijzondere vurigheid Sacramentsdag te vieren met zijn traditionele processie”.

Foto: Steef Pardoen / Bisdom Haarlem

De processie heeft dit jaar daarom een bijzonder karakter. Bisschop Punt heeft verklaard dat door het deelnemen aan de processie een volle aflaat kan worden verkregen als tevens wordt voldaan aan de gebruikelijke voorwaarden voor een aflaat. Voorts zal de apostolisch nuntius in Den Haag, mgr. Bacqué, als bijzondere gast deelnemen. Kort na de sacramentsprocessie van vorig jaar was hij op audiëntie bij paus Johannes Paulus II: “Op 15 juni, twee dagen later, was ik blij daarover met de Heilige Vader te kunnen spreken tijdens een privé-audiëntie in het Vaticaan. Het bleek hem groot genoegen te doen”, aldus mgr. Bacqué.

Alle belangstellenden zijn van harte welkom voor eucharistieviering, processie en afsluitend lof op het Begijnhof. Actuele gegevens verschijnen in het maandelijkse mededelingenblad van de O.L.Vrouwekerk en op de website: www.amsterdam.onze-lieve-vrouw.nl. Op de site kunt u zich opgeven voor het gratis per e-mail ontvangen van het maandelijkse bulletin.

Programma zondag 12 juni
11.15 uurPlechtige eucharistieviering in de O.L.Vrouwekerk
12.45 uurSacramentsprocessie naar het Begijnhof
13.30 uurPlechtig lof in het Begijnhof