Foto-expositie Amsterdamse sacramentsprocessie 16 augustus 2005

In het ontmoetingscentrum naast de Amsterdamse Onze Lieve Vrouwekerk is van 4 september tot aan eind 2005 een foto-expositie van Wim Groeneveld over de sacramentsprocessie op 12 juni door het stadscentrum.

Voor de tweede maal organiseerde de binnenstadskerk een sacramentsprocessie door het centrum van de hoofdstad. De bidtocht lijkt een nieuwe traditie te worden. Meer dan duizend gelovigen liepen vanuit de kerk aan de Keizersgracht 220 mee naar het Begijnhof. Zingend en biddend begeleidden ze de bisschop van Haarlem, mgr. Jozef Punt, die onder een baldakijn een hostie in een monstrans droeg.

De kleurrijke stoet bestond uit gelovigen van de drie gemeenschappen van de Onze Lieve Vrouwekerk: Amsterdamse katholieken, Syrisch-orthodoxen en Surinaamse katholieken. Daar hadden zich andere gelovigen uit Amsterdam en omgeving bij gevoegd.

Als fotograaf van de sacramentsprocessie heeft Wim Groeneveld de gebeurtenis intensief beleefd: "Nu de sensatie van het geheel nieuwe er af was bleef de belangstelling heel goed. De kerk was vol en buiten nam de belangstelling snel toe tot een 'aanzienlijke gebeurtenis'. De fanfare Wilhelmina uit Volendam was er weer, de vele bruidsmeisjes hadden verse rozenblaadjes en de politie was op alles voorbereid.

Foto's: Wim Groeneveld

"Evenals vorig jaar viel het op dat Amsterdammers, op zondagmorgen tenminste, deze processie met enige verwondering gadeslaan en er allerminst aanstoot aan nemen. Nog afgezien van de velen die verheugd zijn over dit naar buiten treden, dat ze toch wel lang gemist hebben."

"Het afsluitende lof op het Begijnhof werd weer door een grote groep processiegangers gevolgd en de bruidsmeisjes konden nog even genieten van hun feestje. Daarna liet de fanfare op het Spui de kans niet voorbijgaan om de zondagse pleingenieters nog een staaltje van hun vakmanschap te laten horen, tot ieders genoegen."

"Het bleef nog lang erg rustig in de stad. Alleen een spoor van rozenblaadjes van de Onze Lieve Vrouwekerk tot het Begijnhof gaf aan dat er toch weer iets bijzonders had plaatsgevonden."

Expositie: 4 september t/m 31 december 2005. Centrum De Oude Gracht (Keizersgracht 218b, dichtbij de Westermarkt). Zondag t/m vrijdag van 10.00 - 14.00 uur. Entree gratis.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: