Paus Johannes Paulus II en ons bisdom 2 april 2005

"Amsterdam is een mooie stad" zei paus Johannes Paulus II in maart 2004 tegen onze bisschop, bij diens ad-liminabezoek. De paus was als jongeman, op vakantie in Vlaanderen, op bezoek geweest in onze hoofdstad. Dat was in 1947.

Zijn tweede kennismaking met Nederland, voor zover bekend, dateert van 1978, kort na zijn verkiezing tot paus. Met de toenmalige metropoliet van Nederland, kardinaal Johannes Willebrands, priester van ons bisdom, besprak hij de situatie in de Nederlandse kerkprovincie. De aartsbisschop herhaalde zijn verzoek (eerder gedaan aan paus Paulus VI) om een speciale bijeenkomst met de Nederlandse bisschoppen om uit de impasse te komen die onze kerkprovincie al jaren verlamde.

Foto's: Bisdom Haarlem
Paus Johannes Paulus II met mgr Zwartkruis.

In januari 1980 kwam de Bijzondere Synode van de Nederlandse bisschoppen bijeen ten Vaticane, waarbij de paus een goede luisteraar bleek. Mgr. Zwartkruis schreef bij terugkomst een brief aan de gelovigen, waaruit de volgende indruk: "In Rome heb ik in de afgelopen weken door het gebeuren van de Bijzondere Bisschoppensynode heel persoonlijk de band beleefd met de universele Kerk en bijzonder ook met de bisschop van Rome, paus Johannes Paulus II,. Ik heb mij bevestigd gevoeld in de overtuiging, neergeschreven in de beleidslijnen van 1974 "Samen Kerk": "plaatselijke kerkgemeenschap vraagt samenhang met diocees en bisschop, met wereldkerk en paus".

Bij die gelegenheid werd ook gesproken over een mogelijk bezoek van de Heilige Vader aan ons land. Gedacht werd aan 1984, bij het zestiende eeuwfeest van Sint Servatius, de eerste missionaris in ons land. In 1983 bezochten de Nederlandse bisschoppen opnieuw gezamenlijk Rome, nu voor hun vijfjaarlijkse adlimina-bezoek. Later dat jaar benoemde de paus mgr. H.Bomers cm en mgr. J.Lescrauwaet msc tot bisschop, respectievelijk hulpbisschop van Haarlem.

Paus Johannes Paulus II met mgr Bomers.

Het bezoek van de paus aan Nederland volgde uiteindelijk in mei 1985 .Het bisdom Haarlem werd niet aangedaan, evenmin als Groningen en Breda. In 1988 bracht het bezoek aan de paus veel eenheid onder de bisschoppen. Later dat jaar bezocht mgr. Bomers nogmaals de Heilige Vader in persoonlijke audiëntie. In 1995 benoemde de paus, voor de inmiddels teruggetreden mgr. Lescrauwaet, mgr. dr. J.Punt tot hulpbisschop.

Toen mgr. Bomers zo plotseling overleed, op 12 september 1998, benoemde de H.Vader vrijwel onmiddellijk (binnen 48 uur) zijn hulpbisschop, mgr. Punt, tot administrator met alle bevoegdheden. Twee jaar later kreeg mgr. Punt een hulpbisschop, in de persoon van pater Jan van Burgsteden SSS. Een jaart later volgde de benoeming van mgr. Punt tot ordinarius.

Paus Johannes Paulus II met mgr Punt.

Heel bijzonder was de brief die de H.Vader aan mgr. Punt schreef in 2004, bij gelegenheid van het vijfde eeuwfeest van de verheffing van de gedachtenis van het Mirakel van Amsterdam tot Hoogfeest. Hij kan geleden als een afscheidsbrief aan ons allen. De paus besloot die brief aldus: "Ik verenig mij graag met het vurige gebed van de diocesane geloofsgemeenschap, terwijl ik mij een pelgrim van hoop en vrede voel in de straten van uw stad, in nederige beschouwing van Christus, die aanwezig is in het Allerheiligst Sacrament. Ik bid Hem om licht en kracht voor de weg die de Kerk in Haarlem, in Nederland en in de gehele wereld moet gaan, en van harte verleen ik aan u, geëerde Broeder, en aan de gelovigen die aan uw pastorale zorgen zijn toevertrouwd, een speciale Apostolische Zegen."

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: