Osservatore noemt Tiltenberg “nieuw heiligdom van Martelaren van Gorcum” 2 december 2005

Door de bijzetting van de relieken van de martelaren van Gorcum in de kapel van het seminarie van het bisdom Haarlem in Vogelenzang is in Nederland een nieuw heiligdom ontstaan voor de Martelaren van Gorcum. Dat schrijft de Osservatore Romano in de laatst verschenen uitgave van de Duitstalige editie.

In een uitvoerig artikel van dit weekblad van het Vaticaan wordt de plechtige overbrenging van deze relieken bij gelegenheid van de altaarwijding door de nuntius, aartsbisschop Fr. Bacqué, in beeld gebracht, en worden deze martelaren beschreven als geloofsgetuigen die hun leven hebben gegeven voor de eucharistie en voor de trouw aan de paus. De Romeinse Congregatie voor de Eredienst heeft al eerder dit jaar de martelaren van Gorcum uitdrukkelijk aan de wereldkerk aanbevolen als eucharistische heiligen.

De martelaren van Gorcum werden in het jaar 1572 door de Geuzen gevangen genomen en in Brielle terechtgesteld, nadat zij gedwongen werden in een soort spot-processie rond een galg religieuze liederen te zingen. Ze werden bedreigd en gemarteld in meervoudige pogingen om hen te brengen tot afvalligheid tegenover het geloof in de eucharistie. De Osservatore Romano wijst erop, dat de protestantse prins Willem van Oranje een neutrale positie innam en zich distantieerde van de gruweldaden van Willem van der Marck, heer van Lumey, die de katholieken die in zijn handen vielen enkel de verschrikkelijke keuze liet tussen de nieuwe protestantse leer of de galg.

De Osservatore Romano verwijst voor verdere informatie naar het standaardwerk van Willem Estius over de martelaren van Gorcum, gepubliceerd in 1603, waarvan drs. B. Hartmann, de docent kerkgeschiedenis van het Haarlemse seminarie, recent een facsimile-uitgave met inleiding heeft verzorgd.

Martelaren van Gorcum

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: