Open Deur in Grote Bavo voor "Maria van Haarlem"-Processie 15 april 2005

De Grote of St Bavokerk in Haarlem zal gastvrijheid bieden aan de omgang die bij gelegenheid van het vijfde eeuwfeest van Maria van Haarlem door de binnenstad trekt.

Op 5 juni viert de R.K. St Joseph-parochie in Haarlem het 500-jarig jubileum van Maria van Haarlem. Hoogtepunt in het jubileum-programma is een Maria-processie door de binnenstad langs enkele plaatsen waar Maria in de loop van de rijke historie van de stad een bijzondere verering heeft gekend. De bedetocht zal ook voeren naar de Grote of St Bavokerk, het Godshuis van de Protestantse Gemeente. Deze gemeente biedt de katholieke bedetocht in broederlijke gastvrijheid een open deur aan in de Bavo op de Grote Markt, als een teken van eenheid in verscheidenheid.

Dominee R.M. Witteveen van de Protestantse Gemeente te Haarlem (Wijkgemeente Centrum) en pastoor H.J. Niesten van de R.K. St. Josephkerk zullen de bijeenkomst openen met een woord van welkom en een antwoord van dank. De dominee leest de bijbelpassage waarin Maria het Magnificat uitspreekt. Aansluitend zal de bisschop van Haarlem, mgr dr J.M.Punt, voorganger in de processie, een gebed uitspreken voor de oecumene, na staf en mijter te hebben afgelegd. Om 18.00 uur zal hij, voorafgaand aan de processie, in de St. Josephkerk aan de Jansstraat voorgaan in een plechtig Marialof.

Voor meer informatie wordt u verwezen naar de websites van de genoemde kerken: www.bavo.nl en www.josephkerk-haarlem.nl.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: