Koptisch Orthodoxe kerk viert 20-jarig bestaan in Nederland 31 oktober 2005

De Koptisch Orthodoxe kerk heeft deze maand haar 20-jarig bestaan in Nederland gevierd. In het kader van het 20-jarig bestaan voerden jongeren speciale toneelstukken op en werden er verschillende bijeenkomsten georganiseerd waarin werd teruggeblikt en vooral werd vooruitgekeken. De festiviteiten werden deze week afgesloten met een bijzondere bijeenkomst voor afgevaardigden van verscheidene kerken en genodigden uit de politiek en de wetenschap.

Foto's: Bisdom Haarlem
De lustrumviering van de Koptisch orthodoxe Kerk in Amsterdam werd bijgewoond door mgr. Punt.

De geschiedenis
De eerste kopten kwamen in de jaren zestig naar Nederland. Wanneer een Koptische geestelijke Nederland bezocht, werd deze gelegenheid aangegrepen om een mis te organiseren. In 1976 liet de kerkgemeenschap zich officieel registeren. Vanaf dat moment werden er met een frequentie van eens per twee maanden diensten georganiseerd in een gehuurde kerk.Op 30 mei 1985 kwam Vader Arsanious el Baramousy als eerste Koptisch-Orthodoxe priester naar Nederland en op 20 oktober van datzelfde jaar vond de eerste mis plaats in het door de Koptische gemeenschap gekochte kerkgebouw aan de Mosstraat te Amsterdam. Inmiddels bestaat de Koptische gemeenschap uit ongeveer 5000 leden en zijn er kerken gesticht in Den Haag, Leeuwarden, Eindhoven, Utrecht en Assen.

De Kopten, afstammelingen van de vroegere Farao’s, kennen een zeer rijke geschiedenis en cultuur. De Koptisch Orthodoxe gemeenschap vormt de grootste Christelijke in het Midden-Oosten.

Het heden
De Koptische gemeenschap staat midden in de maatschappij en heeft dat ook sinds haar komst naar Nederland in de jaren ’60 altijd nagestreefd. De dienst en de bijbehorende boeken zijn allemaal naar het Nederlands vertaald om zo de jeugd in hun eigen taal te kunnen bereiken. De Koptische gemeenschap is een zeer ambitieuze gemeenschap. Daar werd in de vele toespraken tijdens de feestelijkheden ook uitgebreid bij stilgestaan. Bij persoonlijke succesverhalen van de immigranten en de nieuwe generatie en bij de vooruitgang die de religieuze gemeenschap in het algemeen heeft geboekt, zoals de stichting van meerdere kerken en het opzetten van jeugdgroepen en het Instituut voor Koptische studie en cultuur. De jeugd is één van de belangrijkste pijlers waarop deze kerkgemeenschap rust. Er wordt veel in deze groep geïnvesteerd en er wordt geprobeerd zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen en behoeftes van deze nieuwe groep Nederlandse-Kopten.

De toekomst
De maand oktober stond voor de Koptisch Orthodoxe gemeenschap in het teken van tweeduizend jaar geschiedenis in Egypte, twintig jaar geschiedenis in Nederland en de ambities voor de toekomst. Tijdens de discussies over de geloofsleer en de positie van de Koptische gemeenschap in Nederland werd onder andere stilgestaan bij het belang van deze gemeenschap als bruggenbouwer tussen het Midden-Oosten en het Westen. De gemeenschap wil zich hier graag voor inzetten. Daarnaast hecht men veel belang aan het opzetten van maatschappelijke projecten op zowel lokaal als nationaal niveau.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: