Nieuw systeem voor de R.K. parochies: Navision | 19 oktober 2005 |
Een ander belangrijk aspect is dat het nieuwe systeem uitgaat van één gemeenschappelijke gegevens-set voor parochies. De voormalige SILA dataset, beheerd door SILA, verdwijnt. Dit betekent dat de parochie geen mutaties meer hoeft op te sturen naar SILA en geen mutaties meer handmatig hoeft te verwerken vanuit SILA. Ook zullen de vaak optredende verschillen tussen beide administraties tot het verleden gaan behoren.
Daarnaast werkt het systeem via een beveiligd internet (extranet genaamd) Hierdoor is het mogelijk dat op verschillende plaatsen tegelijk kan worden gewerkt met het systeem door verschillende personen voor hun specifieke taak.(administrateur, secretariaat, penningmeester, pastor)
Het systeem omvat straks de mogelijkheden van de bekende kerkledenadministratie zoals die nu gevoerd wordt in bv. Kerkhulp, KLA of Baruch. Daarnaast de bijdrageadministratie voor de kerkbijdrage. De boekhouding zoals nu vaak gevoerd in Kerkhulp, KLA of Kerkboek. De pastorale administratie zoals die nu soms mbv een pastorale module gevoerd wordt en tot slot een beperkte of uitgebreide kerkhofadministratie (inclusief een rechthebbende administratie die gekoppeld is aan SILA)
Het allerbelangrijkst is dat u af bent van het handmatig verwerken van de SILA-mutaties. Er is een automatische koppeling tussen SILA en het nieuwe systeem. U kunt uiteraard wel zien wat er gaat muteren en u kunt daar op ingrijpen indien nodig. U hoeft ook geen papier meer richting SILA te sturen met correcties of aan- en afmeldingen.
U hebt straks geen last meer van versiebeheer van de programma's; geen zorg meer om back-ups, beveiliging, schijfjes uitwisselen tussen de verschillende deeladministraties en toegankelijkheid van de administratie voor andere gebruikers. Verder zijn de deeladministraties met elkaar verbonden zodat wijzigingen automatisch doorgevoerd kunnen worden in de verschillende deeladministraties.
De administrateur, penningmeester of pastor kan inloggen via zijn/haar PC tot die gegevens waartoe hij/zij toegang heeft. Via een beveiligingsmethode heeft hij/zij alleen toegang tot die gegevens die voor hem/haar van belang zijn. Omdat er wordt uitgegaan van één gegevensset voor alle parochies kunnen er ook kerkelijke gegevens meeverhuizen tussen parochies zoals Doopdatum, Vormseldatum, indicatie of iemand vrijwilliger is etc. Ook wordt het veel simpeler om voorkeursleden aan- of af te melden, rechthebbenden van graven te traceren of b.v. facturen te produceren voor afnemers van kerkelijke diensten zoals Huwelijk, Begrafenis, Stipendia etc.
Omdat er gebruik wordt gemaakt van standaard software van Microsoft kunt u straks ook in regioverband gemakkelijk zaken uitwisselen en delen met elkaar. U kunt regio-werkgroepen, pastoraatsgroepen, secretariaten en pastores met elkaar laten communiceren, agenda's beheren en plannen, documenten beheren en uitwisselen, pastores kunnen eventueel toegang krijgen tot meerdere parochies van de regio. Daarnaast kunt u gegevens koppelen met uw Word-programma (mail-merge), uw Excel-programma (cijferen) of Outlook (e-mail, agenda, taakbeheer). Deze laatste wordt gratis meegeleverd.
Ook zal het voor parochies mogelijk zijn gemakkelijker met elkaar en het Bisdom te communiceren en een eigen website te ontwikkelen.
Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters |
Voor het laatst gewijzigd: |