Liturgist Vogelenzang lid van Romeinse curie 22 april 2005

Drie weken voor zijn overlijden heeft paus Johannes Paulus II de Nederlandse priester magister dr. J. Hermans benoemd tot adviseur van de Romeinse Curie. Hermans gaat als consultor de Congregatie voor de Eredienst en de Regeling van de Sacramenten adviseren over liturgische zaken voor de gehele rooms-katholieke kerk. Dit Vaticaanse departement geeft het liturgische beleid vorm en publiceert nieuwe liturgische uitgaven. Hermans is sinds januari 2002 secretaris van de Nationale Raad voor Liturgie en van de beleidssector liturgie van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, waar hij verantwoordelijk is voor de voorbereiding en uitvoering van het liturgisch beleid.

Sinds het Tweede Vaticaans Concilie legt de rooms-katholieke kerk nadruk op de internationalisering van het werk van de Romeinse Curie. Zo is bepaald dat de Congregatie voor de Eredienst “wordt bijgestaan door een eigen groep van consultoren die uit alle volkeren door de paus moeten worden gekozen uit de meest deskundigen inzake liturgie”. De consultoren komen van tijd tot tijd in het Vaticaan bijeen en kunnen door de congregatie ook persoonlijk geraadpleegd worden over liturgische beleidsonderwerpen. De benoeming tot consultor geldt voor een periode van vijf jaar.

Foto: Bisdom Haarlem
Toenmalig kardinaal Jozef Ratzinger ontving in september 2004 mgr. Punt en de docenten en studenten van Grootseminarie Willibrordhuis. Op de foto staat midden achter (met de handen over elkaar) dr. J.Hermans.

J. Hermans is priester van het bisdom Roermond. Daarnaast doceert hij aan de priesteropleidingen van de bisdommen Roermond en Haarlem en is hij spirituaal van het grootseminarie Willibrordhuis in Vogelenzang. Hij werd geboren in Deurne (1948), en studeerde filosofie, geschiedenis en theologie aan de Universiteiten van Leuven en Louvain-la-Neuve in België. In 1974 werd hij priester gewijd voor het bisdom Roermond. In hetzelfde jaar behaalde hij het licentiaat zowel in de geschiedenis als in de theologie, promoveerde in 1978 tot doctor in de theologie met een proefschrift over paus Benedictus XIV (1740 - 1758), en werd in 1986 magister met een dissertatie over eucharistievieren met kinderen. Sinds 1974 was hij verbonden als docent aan het grootseminarie Rolduc, en hij was hoogleraar liturgie aan het instituut voor huwelijk en gezin in Kerkrade. Vanaf 1978 was hij een twintigtal jaren bisschoppelijk gedelegeerde voor liturgie en liturgische vragen in het bisdom Roermond en van 1980 tot 1990 bisschoppelijk gedelegeerde voor de permanente vorming en begeleiding van de priesters in dat bisdom. Van 1995 tot 2002 was Hermans naast docent ook pastoor in Mariadorp (Eijsden). Hij publiceerde naast tal van artikelen ook een groot aantal boeken over liturgie en spiritualiteit, waarvan verschillende ook verschenen in andere talen. Bij de herdenking van veertig jaar constitutie over de liturgie van het Tweede Vaticaans Concilie hield hij in december 2003 op uitnodiging van het Vaticaan een spreekbeurt in de synodeaula van Vaticaanstad.

De bisschop van Roermond, mgr. Fr. Wiertz, reageert positief op de benoeming van Hermans tot consultor: “Deze benoeming kan ik van harte ondersteunen. Het is een eer dat een Nederlander deze benoeming krijgt”. Mgr. Drs. A. L.M. Hurkmans, de bisschop die namens het Nederlands episcopaat de verantwoordelijkheid draagt voor de beleidssector liturgie, uitte zijn blijdschap over deze benoeming: “Op het terrein van de liturgie zijn inhoudelijke contacten met Rome van groot belang”.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: