Nederlandse bisschoppen ontvingen van docent Vogelenzang eerste exemplaren
Heruitgave basiswerk over Gorcumse martelaren
11 juli 2005

Tijdens hun bezoek aan het Heiligdom van de Martelaren van Gorcum in Brielle in het kader van het jaar van de eucharistie hebben de Nederlandse bisschoppen zaterdag de eerste exemplaren ontvangen van een facsimile-uitgave van het basiswerk uit 1603 over de martelaren van Gorcum. De kerkhistoricus van het groot-seminarie van het bisdom Haarlem in Vogelenzang, drs. B. Hartmann, heeft de facsimile-uitgave van het unieke Latijnse werk van Estius verzorgd en van een inleiding voorzien.

De Nederlandse bisschoppen bezochten verleden zaterdag 9 juli het Brielse heiligdom van de martelaren van Gorcum die in de Vaticaanse suggesties voor de beleving van dit jaar van de eucharistie uitdrukkelijk worden vermeld. Aan het eind van de eucharistieviering werd het eerste exemplaar overhandigd van de heruitgave van het werk van Estius uit 1603.

Estius (Willem van Est) had al enkele maanden na de marteldood van zijn oom een relaas geschreven over de gebeurtenissen in Gorcum en Brielle. In de jaren dat hij professor theologie in Douai (Frankrijk) was, had deze Nederlander uitvoerig bronnenmateriaal verzameld dat hij in 1603 in zijn werk “Historiae Martyrum Gorcomiensium” uitgaf. Zijn publicatie was een belangrijke bron in het zaligverklaringsproces van de Gorcumse martelaren in Rome.

Binnenkort komt het seminarie in Vogelenzang in het bezit van een belangrijk deel van de relieken van de martelaren van Gorcum. Bij de opening van het nieuwe diocesane seminarie Willibrordhuis in de Tiltenberg (te Vogelenzang) op 6 en 7 november a.s. zullen de relieken uit de privé-kapel van de bisschop van Haarlem worden overgebracht naar de nieuwe kapel van het seminarie en daar worden bijgezet in het altaar. Daarmee krijgt de verering van deze martelaren in het bisdom Haarlem een nieuwe, meer toegankelijke plaats.

De heruitgave van het Latijnse werk van Estius over de Gorcumse martelaren is verkrijgbaar bij de Roermondse uitgeverij X-Cago, Olympialaan 1, 6042 JZ Roermond (tel. 0475-35.40.60). Prijs: 44,95 Euro.

omslag van het Latijnse werk van Estius over de Gorcumse martelaren
Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: