500 jaar Maria van Haarlem
Eerste mis en kinderzegen
31 mei 2005

De feestweek rond het kleine houten beeldje “Maria van Haarlem” is op Sacramentszondag 29 mei van start gegaan met een plechtige hoogmis waarin de priester Lars Peetam (25) hoofdcelebrant was. Het was “kapelaan Lars” zijn eerste H. Mis in de St. Josephkerk na zijn wijding tot priester op 21 mei.

Als “generale repetitie” voor de grote processie op zondagavond 5 juni, werd na afloop van de mis een korte processie gelopen met het genadebeeld over het Begijnhof naar de Waalse kerk. In deze kerk was het beeldje een half millennium geleden, vóór de reformatie, haar bestaan begonnen bij de Begijnen.

Foto's: Rien Boone
Processie met het genadebeeld over het Begijnhof

De processie werd een ingetogen getuigenis van devotie tot de H. Maagd. Voorafgegaan door de kinderen die rozenblaadjes strooiden, werd het beeldje op een draagbaar door vier acolieten met ingehouden pas gedragen. Achter de draagbaar en de aanwezige priesters en diaken sloten zo'n 200 gelovigen aan en vormden een lang menselijk lint door de smalle steegjes om het kerkje.

Kinderen krijgen de kinderzegen uit handen van van de pas gewijde priester Lars Peetam.

Bij terugkeer van de processie in de kerk, gaf de neomist zijn speciale zegen aan de aanwezige kinderen.

De grote processie met Maria van Haarlem door de binnenstad van Haarlem vind plaats op zondagavond 5 juni. Om 18.00 uur is er een plechtig lof in de St. Josephkerk aan de Janssstraat 43 waarna de processie in aanwezigheid van Mgr Dr J.M.Punt een aanvang zal nemen. (www.josephkerk-haarlem.nl)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: