CIO-K sluit contract af voor gezamenlijke energie-inkoop kerken:
‘Energie voor Kerken’ levert aanzienlijke besparingen op
28 november 2005

Het CIO-K (de Commissie Kerkelijke Gebouwen van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) heeft zijn keuze bekend gemaakt voor de energieleverancier van het project ‘Energie voor Kerken’. De firma Energie:direct B.V. uit Best zal de komende drie jaar elektriciteit en gas leveren aan de kerkbesturen die ruim 2200 kerkelijke gebouwen voor dit project hebben aangemeld. In totaal levert dat de deelnemende kerken gezamenlijk een minimale besparing van 0,5 miljoen euro in het eerste jaar op. Naar verwachting zal dit voordeel de komende jaren verder oplopen. Bovendien nemen de deelnemende kerken in 2006 milieuvriendelijke groene energie af.

Een onafhankelijke adviescombinatie, bestaande uit Hellemans Consultancy B.V. en LV’s Consultancy, heeft in nauwe samenwerking met de energiecommissie van het CIO-K energieleveranciers aangeschreven met de uitnodiging een prijsaanbieding te doen. Hieruit is de nieuwe leverancier Energie:direct geselecteerd. Energie:direct is een 100% dochterbedrijf van Essent.

De grote respons door kerkbesturen levert verder een aanzienlijke reductie van de instap- en administratietarieven op. Daarmee worden de kosten van het totale project ‘Energie voor kerken’ nog verder beperkt. Het belangrijkste doel van het project Energie voor kerken’ (het voor de 21 bij CIO-K aangesloten kerkgenootschappen in de hand houden van de steeds stijgende energiekosten) is daarmee voor een aanzienlijk deel gerealiseerd.

De 21 bij CIO-K aangesloten kerkgenootschappen beheren gezamenlijk circa 8.000 kerken en kerkelijke gebouwen. Hiervan zal per 1 januari 2006 ca 30% via ‘Energie voor kerken’ van elektriciteit en gas voorzien worden. Kerkbesturen die nog niet participeren in het project kunnen zich tot 1 januari 2006 inschrijven (www.energievoorkerken.nl) en vanaf 1 maart 2006 alsnog profiteren van de gezamenlijke energie-inkoop. De collectieve besparing kan daarmee nog verder toenemen.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: