Missionaris van de Bietendag overleden 9 november 2005

Op 1 november 2005 is in het bisdom Valdivia te Chili overleden de zeereerwaarde heer Dirk Joannes Jozef de Wit, priester van het bisdom Haarlem. In brede kring werd deze missionaris bekend door de jaarlijkse “Bietendag”, die zijn familie en vrienden voor hem en zijn werk sinds 1971 organiseerden.

Dirk de Wit werd geboren op 5 januari 1931 te Grootebroek en op 31 mei 1958 tot priester van het bisdom Haarlem gewijd.
In 1959 vertrok hij als Fidei Donumpriester naar Chili, via het ‘Colegio Pro América Latina’ in Leuven, toentertijd het opleidingscentrum voor seculiere priester en religieuzen die gingen werken in Latijns Amerika. Daarna keerde hij korte tijd in Nederland terug en was van 7 januari 1973 tot 15 oktober 1977 pastor in het Binnengasthuis te Amsterdam.
Daarna vertrok hij weer naar Chili waar hij ook is gestorven en begraven.te Corral op 3 november 2005.

In Chili werd hij aalmoezenier van de Katholieke Aktie van het Platteland en tevens geestelijk begeleider van plattelandsjongeren in het Instituut voor de Plattelandsopvoeding (Instituto de Educación Rural), een instituut van de R.K. Kerk dat werkte aan de ontwikkeling van landarbeiders en kleine boeren. Het was de tijd van de bevrijdingstheologie.

In 1964 nam hij ook de Chileense nationaliteit aan. Hij woonde in die tijd met drie priesters op het bisdom te Valdivia. In 1973 keerde hij terug naar Nederland voor een bruiloft. In Chili had dictator Pinochet net de macht gegrepen. Puur toeval en puur geluk noemde hij het zelf net in Nederland terug te zijn want Pinochet zou hem niet tot zijn persoonlijke vrienden gerekend hebben. Tot 1978 bleef hij in Nederland en was hij ziekenhuispastor in het Binnengasthuis, later het Slotervaart ziekenhuis geheten. Daarna keerde hij terug naar Chili.

en nam de draad weer op en ging hij onverdroten door met zijn vormingswerk. Zijn huis in Corral, een plaatsje aan de kust was een toevluchtsoord voor mensen. Mensen die even rust zochten maar ook Chilenen die op de vlucht waren voor de wrede arm van Pinochet.

Dirk is zeer geliefd bij vele Chilenen, een warme persoonlijkheid die vele vrienden heeft gemaakt in zijn tweede vaderland Chili. Hij was tevens een spirituele priester, trouw aan de Kerk en tegelijkertijd een zoeker naar nieuwe wegen voor de Kerk.

In 1993 kwam hij terug naar Nederland om te mediteren en tot rust te komen. Maar Chili had hem nodig, daar hoorde hij thuis. In zijn laatste levensfase wilde hij zijn werk daar afmaken en dat heeft hij vol overgave gedaan. Moge hij nu de rust vinden bij de Heer.

Er zal op zaterdag 12 november a.s. een herdenkingsdienst worden gehouden in de kerk van St. Martinus te Bovenkarspel, Hoofdstraat 205 om 10.30 uur. Na afloop is er gelegenheid om te condoleren.

Condoléance-adres:
Dhr. en Mevrouw Roessel-de Wit
Kagertuinen 29
2172 XH  Sassenheim

Na zijn studie verkoos hij om in Chili te gaan werken met en onder de armen van Chili. Hij kwam op voor hun rechten en plichten. Door zijn diepe geloofsovertuiging en zijn eenvoud was hij begaan met hun toekomst. Zijn “Wees Er” heeft hij altijd als leidraad in zijn leven gehad, en anderen voorgehouden. Wij hebben deze zomer nog 2 maanden van hem mogen genieten, en hij was dankbaar om bij zijn familie te kunnen zijn. Hij koos ervoor bij hen te sterven, waarmee hij zich zo verbonden voelde.

* Bovenkarspel 5 januari 1931 † Valdivia 1 november 2005

Zijn begrafenis heeft reeds plaatsgevonden in Corral op 3 november. Wij zullen hier een herdenkingsdienst houden op zaterdag 12 november om 10.30 in de St. Martinus kerk, Hoofdstraat 205 te Bovenkarspel.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: