RK parochies steunen noodopvang asielzoekers 22 november 2005

De katholieke parochies in het dekenaat Haarlem-Beverwijk hebben een actie opgezet om de noodopvang voor asielzoekers te steunen.

Het waren er 26.000.

Mensen die als vluchteling in ons land verblijf aanvroegen. Wat is hun verhaal? Wat is er met hen gebeurd? Hoe gaat het nu met ze? Wie heeft zorg voor ze?

In 2001 werd een nieuwe, strengere wet ingevoerd voor vluchtelingen. Sindsdien is het aantal vluchtelingen enorm afgenomen. Een groep van 26.000 mensen viel nog onder de oude wet. Over hen moest nog beslist worden. Na een afwijzing voor een verblijfsvergunning, hield iedere opvang op. Ze konden vertrekken en werden op straat gezet. Burgemeesters, kerken en vluchtelingenorganisaties trokken zich hun lot aan. In een aantal gemeenten werd een noodopvang georganiseerd. Zo ook in Haarlem. Het oecumenisch diaconaal centrum Stem in de Stad beheert zo’n huis. Er is plek voor 15 mensen. Het zit constant vol. De kosten van € 3000 per persoon, per jaar worden opgebracht door particulieren. Parochies en Parochiële Caritas Instellingen willen dit huis steunen tijdens de Diaconale Zondag in november.

Hoe werkt zo’n Noodopvang? Wie zijn de mensen die er een beroep op doen? Hoe wordt er geholpen? Kent de hulp een grens?

Al deze vragen komen aan de orde op een openbare informatieavond.

De avond wordt gehouden op dinsdagavond 22 november, in het parochiecentrum van de Groenmarktparochie, Nieuwe Groenmarkt 12 in Haarlem. De avond start om 20.00 uur. Gastspreekster is mw.Tineke Lintjes van Stem in de Stad. U bent van harte welkom.

Ernst Meyknecht Stafmedewerker diaconie
Telefoon 023 - 534 23 97 / 06 - 10 10 39 11

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: