Kerken in beraad over positie vluchtelingen 19 november 2004

De positie van vluchtelingen staat centraal tijdens een conferentie die het dekenaat Haarlem-Beverwijk en het Protestantse Dienstencentrum op zaterdag 29 januari in Beverwijk organiseren.

Parochies en gemeenten maken zich zorgen over de positie van vluchtelingen.

Steeds vaker worden zij geconfronteerd met asielzoekers die aan de deur kloppen voor hulp. Vaak lijkt hun situatie uitzichtloos. Wat kan een kerk doen? Waar liggen de grenzen van de hulp?

26.000 asielzoekers moeten de komende jaren ons land verlaten. Vaak leidt dit tot schrijnende situaties. Gezinnen die al jaren in ons land wonen krijgen plotseling te horen dat ze ongewenst zijn. Mensen verliezen ieder recht op ondersteuning. Soms blijkt het niet mogelijk te zijn om mensen het land uit te zetten. Op sommige plaatsen doen kerken en particulieren alles wat mogelijk is om hen op te vangen. Vaak lopen zij hierbij tegen de grenzen van wat mogelijk is op. Wat kunnen kerken doen? Wanneer stop je met helpen? En wat dan?

Al deze vragen komen aan de orde op een conferentie over de positie van vluchtelingen en kerken op zaterdag 29 januari te Beverwijk. De conferentie wordt georganiseerd door het dekenaat Haarlem-Beverwijk en het Protestantse Dienstencentrum. Talloze organisaties actief op het gebied van vluchtelingenzorg verlenen hun medewerking.

U bent van harte welkom. U kunt zich aanmelden bij het dekenaat Haarlem-Beverwijk, dhbalgemeen@antenna.nl, telefoon 023-5342397. Aanmelden svp vóór 20 januari.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: