Aartsbisdom Utrecht start bliksemactie "Bouw een brug naar de Filippijnen"
Diaken Theo van Loon: "Kerk der armen is in nood!"
7 december 2004

Op maandag 6 december is het aartsbisdom Utrecht een bliksemactie gestart onder het motto: "Bouw een brug naar de Filippijnen". Vanuit het aartsbisdom Utrecht werkt diaken Theo van Loon in Infanta, het gebied dat getroffen is door de verwoestingen na een typhoon. De gevolgen van het noodweer zijn zeer ernstig. Er zijn al honderden slachtoffers. Daarnaast is er een dringend tekort aan voedsel, drinkwater en medicijnen. De enige brug van Manilla naar Infanta is door kolkende modderstromen verwoest. Het aartsbisdom Utrecht wil aan deze schreeuw om hulp gehoor geven.

Het noodweer van de afgelopen weken, waaronder enkele typhoons, heeft een enorme schade aangericht in het bisdom Infanta op de Filippijnen. Het aartsbisdom Utrecht heeft een speciale band met dit bisdom. Vanuit het aartsbisdom Utrecht werkt diaken Theo van Loon op de Filippijnen, in het getroffen bisdom Infanta. Hij mailt: Meer dan een meter modder heeft het hele stadje bedekt.Vele huizen zijn vernield. De mensen hebben nu al 48 uur geen water en voedsel. Honderden, misschien wel duizenden hebben drie tot vier kilometer gelopen door de modder naar hoger gelegen gebieden. Zij hebben geen water, voedsel of bescherming. God sta hen bij.

'Belangrijk is de solidariteit die we met deze bliksemactie kunnen tonen', aldus vicaris-generaal Rentinck. ' Mijn collega-vicaris father Cha Colendres, die ik vorig jaar op de Filippijnen heb ontmoet, is zelf bij het redden van mensen meegesleurd en verdronken.

Zijn lichaam kon pas na drie dagen worden gevonden en met moeite geborgen.

We kunnen solidair zijn in gebed, maar ook met een financiële ondersteuning.'

De actie Bouw een brug naar de Filippijnen is gestart op 6 december (Sint Nicolaas) en duurt tot 6 januari (Driekoningen) Aan alle dekenaten en parochies wordt ondersteuning gevraagd. Tienduizenden flyers zullen de parochianen vragen om aandacht, gebed en een geldelijke bijdrage. Juist de periode tussen Sinterklaas en Kerst is een periode van vrijgevigheid. Met deze actie kunnen we de nood enigszins verlichten en het werk van diaken van Loon mogelijk maken. Laat de slachtoffers van deze ramp niet in de steek; kom over de brug.

giro 2703
t.n.v. Aartsbisdom Utrecht
o.v.v. Actie Filippijnen

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel