‘Stationskerk’ in Duivendrecht viert 125-jarig bestaan met processie 2 augustus 2004

Dagelijks passeren tienduizenden reizigers de karakteristieke Sint Urbanuskerk in Duivendrecht. De pal naast het trein- en metrostation gelegen kerk viert haar 125-jarig jubileum met een Mariaprocessie op zondag 22 augustus aanstaande. Voormalig misdienaar en organist van de Sint Urbanuskerk mgr. W.Eijk bisschop van Groningen gaat voor in de bidtocht.

Foto's: Bisdom Haarlem
Stationskerk Duivendrecht

De Urbanuskerk ligt ingesloten tussen bedrijventerreinen, flats, woonerven, spoorlijnen en de Amsterdam ArenA.

Het Godshuis met naastgelegen boerderij en weiland met schapen lijkt het laatste stukje platteland in de verstedelijkte regio van Amsterdam. De kerk trekt daarmee de aandacht van de vele voorbijtrekkende passagiers.

Stationskerk Duivendrecht

De jubilerende kerk profiteert van haar centrale ligging en goede bereikbaarheid. Bewoners uit Duivendrecht, Amsterdam-Zuidoost, Diemen en omgeving bezoeken de zondagse en doordeweekse Missen. De kerkgangers zijn een afspiegeling van de gemêleerde bevolking van de omgeving.

Zondag 22 augustus aanstaande viert de kerk haar 125-jarig jubileum met een plechtige Hoogmis en een Mariaprocessie door de straten van Duivendrecht. Bisschop Eijk van Groningen, voormalig misdienaar en organist van de kerk, zou aanvankelijk bij de viering aanwezig zijn. Nu hij door onvoorziene omstandigheden verstek moet laten gaan zal hulpbisschop van Haarlem, mgr. J.M.G. van Burgsteden, zijn plaats innemen. De fanfare Wilhelmina uit Volendam verzorgt de religieuze muziek, afgewisseld door zang en gebed van de processiegangers.

Stationskerk Duivendrecht

Aangezien 22 augustus de kerkelijke feestdag is van Maria Koningin, zal in de processie een Mariabeeld worden meegedragen.

Op deze dag is het tevens precies vijftig jaar geleden dat de toenmalige paus Pius XII dit liturgische Mariafeest instelde.

Stationskerk Duivendrecht

De plechtige eucharistieviering met mgr. Eijk als hoofdcelebrant begint om 11.00 uur. Aansluitend is de Mariaprocessie door Duivendrecht onder muzikale begeleiding van de harmonie Wilhelmina uit Volendam. Vanaf kwart over één ontmoeten parochianen en belangstellenden elkaar in de pastorietuin onder het genot van een hapje en een drankje (tot ongeveer 16.00 uur).

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: