Sacramentsprocessie op 13 juni in Amsterdam 28 april 2004

Een unieke gebeurtenis gaat plaatsvinden in Amsterdam, als daar op 13 juni een processie door de straten zal trekken, de eerste sinds de Alteratie van 1578. De processie vindt plaats ter viering van het 150-jarig bestaan van de O.L.Vrouwekerk aan de Keizersgracht. Het is niet de eerste "nieuwe" processie boven de rivieren, na de opheffing van het processieverbod. In Utrecht is men reeds tweemaal uitgetrokken met de relieken van Sint Willibrord. In Amsterdam hebben de initiatienemers, met het oog op het Mirakel, gekozen voor een sacramentsprocessie. De route is dan ook van de Keizersgracht naar het Begijnhof, waar de katholieke gemeenschap sedert de Reformatie en het sluiten en afbreken van de kapel van de Heilige Stede, de gedachtenis van het Mirakel levend houdt.

De OLVrouwekerk, gebouwd door de Redemptoristen die haar in 1985 verlieten, is momenteel in gebruik als rectoraatskerk, bediend door priesters van het Opus Dei, en daarnaast voor de Surinaamse gemeenschap en de Syrisch-orthodoxen.

De processie vertrekt om kwart voor één, na de plechtige eucharistieviering waarin mgr. Punt hoofdcelebrant is, naar het Begijnhof, waar om half twee een afsluitend Lof begint.

Naast deze processie omvat de viering onder andere een concert op zaterdagavond 5 juni, te weten een uitvoering in de kerk van de sacramentshymnen door het vocaal ensemble onder leiding van Enrique López. Het concert begint om 20.30 uur. Op maandag 7 juni is er een lezing door dr. Casper Staal, conservator van het Catharijne Convent in Utrecht, over de geschiedenis van de processie in de (noordelijke) Nederlanden. Aanvang 20.15 uur.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: