O.L.Vrouwekerk viert jubileum met oecumenische vesperdienst 7 november 2004

De Onze Lieve Vrouwekerk aan de Keizersgracht viert op zaterdag 13 november haar 150-jarig bestaan met een gezamenlijke vesperdienst van de Syrisch-orthodoxe, Rooms-katholieke en Surinaamse gemeenschap.

De kerk is de thuishaven voor drie gemeenschappen: Amsterdamse katholieken, Surinaamse katholieken en Syrisch-orthodoxen. Met de viering willen de gemeenschappen uitdrukking geven aan hun onderlinge verbondenheid. De liturgie van de vesperdienst is deels in het Latijn (gregoriaans), deels in het Aramees en deels in het Papiamento. De dienst begint om 16.30 en eindigt rond 17.30 uur. Na afloop is er gelegenheid tot ontmoeting in de naast de kerk gelegen Glazen zaal.

De viering maakt deel uit van de afsluitende festiviteiten rond het 150-jarig bestaan van de kerk. Eerder dit jaar hielden de gemeenschappen een sacramentsprocessie over de grachten naar het Begijnhof. Deze eerste processie door de Amsterdamse binnenstad sinds 1578 trok veel belangstelling. In het ontmoetingscentrum naast de kerk is t/m 21 november een foto-expositie van Wim Groeneveld over de processie.

Het jubileumjaar van de Onze Lieve Vrouwekerk sluit af op zondag 21 november met een plechtige eucharistieviering om 11.15 uur met de apostolisch nuntius mgr. François Bacqué als hoofdcelebrant. Het koor zingt de Messe Solennelle van Ch.M.Gounod.

Oecumenische vesperdienst:zaterdag 13 november 16.30 - 17.30 uur. O.L.Vrouwekerk, Keizersgracht 220 te Amsterdam.

Foto-expositie:17 oktober t/m 21 november 2004. Zondag t/m vrijdag van 10.00 – 14.00 uur. Centrum De Oude Gracht (Keizersgracht 218b, naast de kerk). Entree gratis.

Plechtige eucharistieviering:zondag 21 november 11.15 uur. O.L.Vrouwekerk, Keizersgracht 220 te Amsterdam.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: