Onderwijs-religie-multiculturaliteit
Bisdom Haarlem daagt onderwijs uit tot nieuw elan
13 december 2004

“De katholieke school kán een meerwaarde hebben”, is één van de conclusies uit de twee rondetafelconferenties die het bisdom Haarlem belegde over het onderzoeksrapport Duivelskring of nieuw elan. Voorwaarde is dat de onderwijsgevenden de leerling tegemoet treden als een unieke persoon, zonder vooringenomenheid en dat zij op basis hiervan voortdurend bezig zijn om als team hun visie op onderwijs verder te ontwikkelen.

Volgens de godsdienstpedagogen, die het (onafhankelijke) onderzoek naar de relatie naar multiculturaliteit - Voortgezet Onderwijs - religie, in opdracht van het bisdom Haarlem uitvoerden, is de katholieke school van de verzuiling empirisch verleden tijd. Maar scholen zijn niet gebaat bij levensbeschouwelijke bewusteloosheid, schrijven zij. In scholen is juist in deze tijd behoefte aan oriëntatie, kaders voor bezieling, gerechtigheid en opvoeding tot menselijkheid. Kerk en geloof zouden vanuit hun potentieel daarvoor impulsen moeten geven. Niet vanuit een opleggende of normerende, maar vanuit een dienende en confronterende rol. Dat vraagt om verbeeldingskracht en professionaliteit, die nog niet altijd aanwezig zijn, aldus onderzoekers De Reuver en Vervaecke.

Het proces dat het bisdom is gestart met de opdracht voor een praktijkonderzoek, kreeg een vervolg in een tweetal rondetafelconferenties waar deskundigen uit kerk, onderwijs, wetenschappen, kunsten, openbaar bestuur, andere religies, maatschappelijk middenveld werden uitgenodigd hun commentaar op de onderzoeksresultaten te geven en het bisdom te adviseren over de volgende stappen in het proces.

Er is nu een publieksversie van het rapport verschenen met een beeldverslag (DVD) en een tekstverslag van de rondetafels. Dit pakket wordt door Mgr Jozef Punt op maandag 13 december aangeboden aan de voorzitters van de katholieke en interconfessionele schoolbesturen in het bisdom. Mgr Punt vind het omvormingsproces naar een nieuwe katholieke school van buitengewoon belang. Met name ook tegen de achtergrond van de recente gebeurtenissen in Nederland.

Voor inlichtingen en/of een exemplaar van het rapport Duivelskring of nieuw elan kunt u terecht bij de bisschoppleijk gedelegeerde voor het Middelbaar Onderwijs,. mevrouw drs. E. van Dam, tel, 023 5112681 e-mail bisgedond@bisdomhaarlem.nl

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: