Negen diakens en een catechiste voor Haarlem 10 december 2004

Negen kandidaten hopen op zaterdag 11 december onder handoplegging van de bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.Punt, de diakenwijding te ontvangen. Bovendien zal een vrouw de zending tot catechiste ontvangen.Vijf van de wijdelingen worden permanent diaken, vier van hen bereiden zich voor op de priesterwijding. Het is voor de kathedraal de grootste groep wijdelingen sinds de jaren zestig.

De vijf kandidaten voor het permanente diakonaat zijn allemaal getrouwd en huisvader:

Jan Kleijn (62) uit Venhuizen, geboren in Hillegom. Zijn echtgenote Nelly Kleijn ontvangt een bisschoppelijke zending als catechiste. Jan Kleijn is al jaren actief bij de eerste-zaterdagvieringen in Heiloo. Hij heeft gewerkt als boekhouder. Beiden zullen in de parochie van Venhuizen (blijven) werken.

Cezary Lubinski (43) uit Apeldoorn, geboren in Polen - hij wordt diaken voor de krijgsmacht. Getrouwd met een dominee is hij zelf altijd werkzaam geweest als aalmoezenier (pastoraal werker) in de krijgsmacht.

Jack Noë (52) uit Hoorn, geboren in de Rijp - hij werd bekend als geestelijk verzorger van de getroffen gezinnen na de brand in Volendam; hij blijft in de cluster werkzaam;

Piet Steur (59) uit Schagen, geboren in Wognum en altijd werkzaam geweest in het onderwijs, laatstelijk als lokatiedirecteur van een scholengemeenschap. Hij werkt in de parochie van Schagen en zal daar ook als diaken benoemd worden.

Ronny Thè (56) uit Hoofddorp, geboren in Semarang, Indonesië. Hij is de eerste diaken van Indonesische afkomst. Hij werkt als ambtenaar bij de sociale dienst. Zijn belangstelling is altijd uitgegaan naar geestelijk gehandicapten.

De priesterkandidaten zijn: Sandor Koppers (41) uit Almere, geboren in Amsterdam. Hij werkt reeds jaren als pastoraal werker in Almere en zal daar naar verwachting blijven; Lars Peetam (24) uit Assendelft, geboren te Heemskerk; hij loopt stage in Haarlem-Oost; Eric van Teijlingen (36) uit Voorburg - hij studeert te Rome aan het Beda-college, en zal na zijn wijding zijn studie daar afronden; en Pablo Ocampo (32) uit Nieuwe Niedorp, geboren in Veracruz (Mexico), van de Neocatechumenale Weg. Sinds tien jaar is hij in Nederland. Tijdens die periode verbleef hij twee jaar in Venezuela.

Met de vijf kandidaten van a.s. zaterdag komt het totaal aantal permanente diakens in het bisdom Haarlem op 33. Negentien van hen werden in de laatste zes jaar door de huidige bisschop gewijd.

De plechtigheid in de kathedraal begint om 10.30 uur. Adres: Leidsevaart 146, 2014 HE Haarlem.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: