Banja-Lukagroepen presenteren zich 15 april 2004

Het bisdom heeft bij gelegenheid van Pasen 2004 een brochure gepubliceerd waarin de zes parochies van het bisdom die een partnerschapsrelatie hebben met een parochie in het bisdom Banja Luka, hun activiteiten presenteren.

Al sinds 1994 onderhoudt het bisdom Haarlem een vriendschapsrelatie met het bisdom Banja Luka in Bosnië-Herzegowina.

Foto: persdienst bisdom Haarlem
Kerstgroep in een maquette van de verwoeste kerk in Presnace bij Banja Luka
De bedevaartskerk van de H.Theresia van Lisieux te Presnace bij Banja Luka werd tijdens de burgeroorlog geheel verwoest. Pastoor Filip Lukenda en Zuster Cecilia Grgic werden door de servische militie vermoord. Nog steeds worden zij in Banja Luka door velen vereerd. Met steun uit nederland en Haarlem herstelt men momenteel de kerk.
Bij de ingang staat een maquette van de verwoeste kerk met daarin deze (kerst-)groep.

De brochure geeft vooral inzicht in wat er plaatselijk gedaan wordt in het kader van deze vriendsschapsbanden. Ze is daarom vooral bedoeld voor die parochies, die overwegen ook zo een relatie aan te gaan.

De brochure is te bestellen bij de dienst Diaconie, t.a.v. dhr. P. Stolwijk, postbus 1053, 2001 BB  Haarlem.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: