Bisschop in de bajes 24 december 2004

Het is woensdag 8 december. Monseigneur Punt staat bij de voorportier van het Huis van Bewaring te Nieuwegein. Hij moet zijn paspoort laten zien en vervolgens door een detectorpoort lopen. “Heeft u geen mobiel bij u?”, wordt hem nog eens extra gevraagd, “want dergelijke zaken mogen niet mee naar binnen.”

Er is voor een justiële inrichting een groot verschil tussen binnen en buiten. Binnen wordt alles en iedereen gecontroleerd. Om te beginnen bij de ingang. De ruim vierhonderd mannelijk gedetineerden die hier verblijven weten daar alles van. Zij worden meer dan eens gecontroleerd, ook al zijn ze de voorportier al lang en breed gepasseerd. Drank, drugs, telefoontjes, alles wat men van buiten naar binnen probeert te smokkelen, is uit den boze.

De bisschop van Haarlem, die het justitiepastoraat in zijn portefeuille heeft, wordt gelukkig goedgekeurd. Hij heeft niets wat van “den boze” is. Een bewaker wijst hem de weg naar het hoofdgebouw.

Monseigneur Punt is niet voor niets in de inrichting. Vandaag wordt het nieuw ingerichte stiltecentrum officieel heropend. En omdat het stiltecentrum met name wordt gebruikt als kerkzaal, is de bisschop gevraagd de ruimte in te zegenen.

Dominee Sietse Visser heet alle aanwezigen van harte welkom, met name de kerkvrijwilligers die ieder weekend opnieuw weer present zijn tijdens de vieringen en het koffie drinken na afloop. Voor veel gedetineerden symboliseren de vrijwilligers een band met de geloofsgemeenschappen buiten de muren.

Foto: Bisdom Haarlem

Na een toespraak van de directeur, spreekt de bisschop de aanwezigen toe. Hij hoopt dat in deze tijd van verwachting, waar de Heer naar de mensen komt, allen die (om welke reden dan ook) in de inrichting moeten verblijven, geraakt worden door het ware Licht dat iedere mens verlicht. Dat de inwijding plaatsvindt op een Mariafeestdag vindt de bisschop heel bijzonder. Maria is immers de moeder van ons allen. Voor “de mannen” is zo’n uitspraak niet zonder betekenis. Voor velen van hen is de band met hun moeder, of ruimer nog, met hun familie, juist in detentietijd van groot belang.

Ook de hoofdpredikant, die namens alle denominaties vanuit het Ministerie van Justitie een woordje spreekt, legt de nadruk op de feestdag van Maria Onbevlekte Ontvangenis. Bij gelegenheid van de heropening biedt hij juist op deze feestdag het team geestelijke verzorging een Mariabeeldje aan. Het beeldje past bijzonder goed bij het interieur, dat rust en eenvoud uitstraalt.

Tenslotte spreekt de kunstenaar de aanwezigen nog toe. “Ziet u deze tafel”, zegt hij, “ze stelt de ark van het vervond voor.” In de blokvormige tafel zitten gaten in de zijkanten. “Er kunnen stokken doorheen”, legt de kunstenaar uit. Met behulp van die stokken kan de tafel worden opgetild. “Ziet u het voor zich, een processie in de bajes. En alle mannen er achteraan.” “Naar buiten!”, roept een van de aanwezigen. Tja, naar buiten. Als dat eens waar kon zijn. Maar dan wel met de rust en de eenvoud die het stiltecentrum met haar lichtblauwe en roze tinten uitstraalt.

Dr. Renilde van Wieringen
rooms-katholiek geestelijk verzorger bij justitie

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: