Jongste generale overste op bezoek in Haarlem 26 mei 2004

De algemene overste van de Congregatie van het Mensgeworden Woord, Zuster Maria de Anima Christi van Eijk (foto 1, rechts) bezocht samen met haar Argentijnse assistente onlangs het bisdom, waar zij een gesprek had met hulpbisschop mgr. J. van Burgsteden SSS. Onderwerp van gesprek onder meer: de plannen om, na vestiging van de congregatie in het Limburgse Brunssum, te komen tot een huis in ons bisdom.

Foto's: Bisdom Haarlem
Zuster Maria de Anima Christi van Eijk
Zuster Maria de Anima Christi van Eijk met argentijnse assistente op bezoek bij mgr. J. van Burgsteden SSS.

De jonge Congregatie van het Mensgeworden Woord (gesticht in 1988) telt wereldwijd zo’n zeshonderd leden, vrouwen en mannen. Het verzorgen en helpen van kinderen en bejaarden die hulp nodig hebben, is voor de zusters erg belangrijk. De mannen zijn veelal priester en werkzaam in de parochies. Zuster Anima Christi is sinds een jaar de generale overste van de Congregatie. Zij woont in een klooster iets ten zuiden van Rome. Met haar 34 jaar is zij de jongste moeder-overste in de katholieke kerk.

Erkenning als Instituut van Diocesaan Recht

Twee maanden geleden werd de gemeenschap, in het bij Rome gelegen Segni, door de plaatselijke bisschop van Velletri erkend als Instituut van Diocesaan Recht. (foto 2). Dat gebeurde in de Basiliek van Sint Pieter in Rome (foto 3).

Voor de basiliek van Sint Pieter in Rome

De Argentijnse van Nederlandse afkomst (geboortig uit Nederweert, spreekt naast o.a. Spaans en Italiaans vloeiend Nederlands) zei dat ze popelde om aan de slag te gaan in het Noord-Hollandse.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: