Honderd tieners in Beverwijk vieren feest met hulpbisschop 7 april 2003

Onder het motto: "You make the difference!" trekken op 28 maart 2003 ruim honderd tieners naar Beverwijk voor het SpringEvent 2003. Tieners, overal vandaan en ieder met eigen redenen om te komen.

Vrienden en vreemden ontmoeten elkaar. Luisteren naar broeder Clemens Maria. To-be-there bij het concert van Mario Raadwijk. Met elkaar het geloof vieren tijdens de Eucharistieviering. Gewoon gezellig bij elkaar zijn. Zomaar 'n greep antwoorden op de vraag: "Waarom kwam je?"

In de Apostelkerk

Eucharistieviering
Het Event start met een Eucharistieviering in de Apostelkerk. Mgr. J. van Burgsteden, de hulpbisschop van Haarlem, viert samen met pastoor Domen (Beverwijk) en pastoor Samuel (Alkmaar) en met de tieners de H. Mis. Ook doet hij de preek. "Je kreeg als klein kind thuis niet een homp brood in één keer, maar keurig verdeeld in kleine stukjes, in kleine 'dobbelsteentjes'. Zo zit het ook met het leren kennen van het geloof. Het gaat niet in één keer, maar met kleine beetjes tegelijk. En ook in de wereld om je heen hoef je niet alles in één keer te veranderen. Het zit 'm in de kleine dingen die je gemakkelijk kunt doen."

Het jongerenkoor van de Laurentiuskerk uit Heemskerk zorgt voor de muziek en zang.

Waarom "You make the difference!"?
Het SpringEvent wordt geopend. Kort wordt uitgelegd waarom gekozen is voor "You make the difference!" Jij doet er toe. Wat jij doet is belangrijk. Jij hebt invloed op jouw omgeving. Jouw stem, jouw daad, jouw gedrag, wat je doet of juist niet doet, bepaalt mede wat er gebeurt, of je dat nu doet vanuit jouw katholieke achtergrond of niet. Jij maakt het verschil, hoe dan ook.

Aandacht voor broeder Clemens Maria
Tieners met aandacht voor broeder Clemens Maria

Broeder Clemens Maria
Het is de beurt aan broeder Clemens Maria. Een jonge man, iemand die hoort bij de jonge kloosterorde van de Broeders van Sint Jan. Radicaal.

"Christus stierf voor jou. Wat is jouw antwoord? Blijf je steken in je eigen lol of ga je eens nadenken? Dat vraagt pit van jou, durf, moed. Jij bent jong, je kunt dat. Als je maar wilt. Of kom je niet verder dan oppervlakkig vermaak? Idols of zo. Wil je zo naar andere mensen kijken? Met anderen omgaan? Waarom loop je zo achter de massa aan? Durf anders te zijn! Heb de moed om aan jezelf te werken, om een steeds beter mens te worden. En begin daar nu mee! Of verwacht jij, dat je de eerste dertig jaar van je leven niets hoeft te doen en dan plotseling bent uitgegroeid tot een evenwichtige en gelukkige man of vrouw. Iemand die met beide benen op de grond staat en leeft in een liefdevolle relatie met Jezus? Forget it! Als jij nu niet begint met werken aan jezelf, dan ben je straks te laat."

Groepje affiche maken ~ gesprek

Creatief met affiches
Tijd voor eigen inbreng. Tijd voor ontmoeting en uitwisseling. De opdracht is duidelijk. Maak een affiche met 'n pakkende tekst, 'n sprankelende picture, 'n leuke kreet. Bestemd voor jouw klasgenoten en andere leerlingen op jouw school. Een poster die even aan het denken zet. Positief, prikkelend.

Voordat er creatief wordt gewerkt is er eerst onderling overleg. Praten over het thema. Kennismaken met elkaar. Hoe pakken we het aan? Wat zegt het thema jou? Waar zitten jou klasgenoten op te wachten? Er is hard en goed gewerkt. Gaaf!

Mario Raadwijk
Mario in actie

Concert: Mario Raadwijk
Als R&B-zanger gooit hij hoge ogen. Maar hij wil zijn zangtalent op een andere manier inzetten. Mario: "Als ik naar de kerk ga, vind ik de muziek saai. Als het mijn talent is om muziek te maken waarom gebruik ik dat dan niet voor de kerk? Ik wil meer 'joy' brengen in de kerk."

En dat lukt hem ook deze avond weer! Perfecte muziek, goede teksten. In no time weet Mario iedereen er actief bij te betrekken. Fantastisch klinkt het nummer: "You make the difference!" Inderdaad, speciaal voor deze avond geschreven! En iedereen doet mee.

Competitie: wie gaat voor goud?
Tijd voor het zware werk. De quiz! Open vragen als binnenkomer. Omschrijvingen van voorwerpen. Het valt niet mee als het om 'n augurk gaat. Of 'n fotolijstje. Muziek: wie zingt en wat is de titel?

Uiteindelijk gaan de prijzen naar de vier beste teams (van de twintig!). Felicitaties voor Daniëlle, Florianne, Maria, Bram, Bianca, Rianne, Jolanda, Yvonne, Nienke, Miriam, Darlene, Martijn, de kids van de Kajov, Stephanie, Nathalie, Marvin, Jason, Mannie en Tinus!

Concentratie tijdens de quiz

Mario-op-herhaling
Het laatste deel van de avond is voor Mario. Grandioos, hoe hij het voor elkaar krijgt. Een prima sfeer, kids op de vloer, perfecte sound en 'n massaal meegezongen "Oh, happy day". Trouwens niet alleen maar 'n lekkere meezinger maar ook 'n song met inhoud. Het is een goede, blije dag als Jezus jouw zonden vergeeft. Hij leert jou je levensweg kiezen en te bidden en het leven elke dag te vieren!

Na alle uitbundigheid wordt het even stil voor gebed. Mario bidt voor, dankend voor dit SpringEvent. God vragend of Hij met ons en met alle andere mensen wil zijn.

Tot volgend jaar!
Een duidelijk verhaal. Vorig jaar schreven we over "voldoende aanknopingspunten om voor de derde keer het SpringEvent te organiseren". Wat we deze dag hebben gezien en meegemaakt maakt duidelijk dat we elkaar volgend jaar weer terugzien. Juist ja: als we in het voorjaar van 2004 voor de vierde keer het SpringEvent zullen neerzetten. Tot volgend jaar!

Een uitgebreid verslag staat op www.teenertime.nl. Daar vind je ook meer informatie voor katholieke tieners, artikelen, vragen, foto's enzovoorts.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: