Bij het overlijden van pater Werenfried van Straaten 31 januari 2003

Mgr. Punt, bisschop van Haarlem, heeft een condoleance gestuurd naar de directeur van Kerk in Nood Nederland, dr. J.Orbán, bij het overlijden van pater. Werenfried van Straaten O.Praem. de tekst luidt:

"Met ontroering heb ik kennisgenomen van het overlijden van pater Werenfried, de oprichter en langjarige bezieler van Oostpriesterhulp, later Kerk in Nood. Hij heeft weliswaar een gezegende leeftijd bereikt maar zijn vitaliteit verborg zijn ouderdom. Zijn heengaan zult u persoonlijk, net als uw medewerkers en weldoeners, dan ook als een groot verlies ervaren.

Als zoon van het toenmalige bisdom Haarlem bracht zijn keuze voor de Norbertijnen hem buiten het bisdom, en buiten de landsgrenzen, maar de vele weldoeners die Kerk in Nood ook in onze streken heeft, bewijzen dat zijn werk hier hogelijk gewaardeerd en gesteund werd en wordt.

Hij vertegenwoordigde het beste van de katholieke gemeenschap in Nederland: enthousiasme, daadkracht, mededogen, een onwankelbaar geloof in God en zijn medemensen.

Van zijn kwaliteiten wil ik in het bijzonder noemen: zijn grote belangstelling voor het gezin, voor de oecumene, met name de hereniging met de orthodoxe Kerken, en zijn grote verering voor Maria.

Weest u verzekerd van mijn gebed, en wilt u mijn deelneming overbrengen aan uw medewerkers, bestuur en aan de Internationale Centra in Rome en Königstein"

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: