'Short Meditation Service'
Katholieke Kerk biedt sms-service voor Veertigdagentijd
6 maart 2003

In aansluiting op het grote succes van de 'katholieke beltonen', introduceert de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland een nieuwe service voor mobiele telefoons: de 'short meditation service'. Gedurende de Veertigdagen- of Vastentijd ontvangen gebruikers dagelijks een one liner uit het evangelie als uitnodiging voor een moment van bezinning. Met hun abonnement op de 'short meditation service' steunen deelnemers bovendien de bisschoppelijke Vastenaktie. Mede dankzij de kostenloze ondersteuning door provider Gadzillo gaat ten minste de helft van de 0,70 Euro per ontvangen bericht naar projecten in de Derde Wereld.

Aanmelding voor de 'short meditation service' is vanaf woensdagmorgen mogelijk door het sturen van een sms-bericht met de tekst vasten naar telefoonnummer 3300. De verzending gebeurt dagelijks rond de klok van twaalf uur, van As-woensdag (5 maart) tot en met Stille Zaterdag (19 april). Op zondag wordt geen bericht verstuurd, aangezien de zondagen geen vastendagen zijn. Het is ook mogelijk om gaandeweg de Veertigdagentijd aan te haken bij de 'short meditation service'. Afmelding geschiedt door het sturen van een sms-bericht met de tekst vasten stop naar hetzelfde telefoonnummer. Na Stille Zaterdag wordt de service automatisch stop gezet. De website www.katholieknederland.nl van RKK/KRO zal als informatieplatform voor de mobiele service dienen.

De keuze voor de Veertigdagentijd om de 'short meditation service' te lanceren, is niet toevallig. Vanouds heeft de Vastentijd een dubbele doelstelling: een uitnodiging tot bezinning en geloofsverdieping én een oproep om te 'consuminderen' teneinde daarmee iets te kunnen geven aan de allerarmsten. Deze beide elementen komen terug in de nieuwe mobiele dienstverlening.

Twaalf uur 's middags is het tijdstip waarop in de katholieke Kerk vanouds het 'Engel des Heren' wordt gebeden. Deelnemers aan de 'short meditation service' worden dan door hun mobiele telefoon herinnerd aan dit moment voor reflectie. Zij ontvangen per sms een zin uit het evangelie uit het kerkelijke leesrooster van die dag, alsmede de volledige vindplaats van de evangelietekst.

Het betalen van 70 eurocent per dag - 28 euro voor wie gedurende de volledige Veertigdagentijd gebruik maakt van de 'short meditation service' - symboliseert de andere zijde van de medaille van de Veertigdagentijd: het geven uit eigen overvloed. Met hun deelname ondersteunen de gebruikers de bisschoppelijke Vastenaktie. Vastenaktie richt zich op hulpverlening aan de allerarmsten in de Derde Wereld en maakt onderdeel uit van Cordaid.

De introductie van de 'katholieke beltonen', met diverse katholieke evergreens als herkenningsmelodie voor de GSM, veroorzaakte eind vorig jaar een kleine hype. Binnen twee weken tijd telde de website www.catholictunes.nl 40.000 bezoekers. Er werden zo'n vijftienhonderd beltonen verkocht. De komst van de 'short meditation service' vormt de volgende verkenning van de mogelijkheden om eigentijdse technologie in te zetten voor religieuze doeleinden. Ook van protestantse zijde wordt de nodige belangstelling voor deze bijbelse berichtendienst verwacht. Bij gebleken succes overweegt de katholieke Kerk in Nederland van de 'short meditation service' een permanente voorziening te maken. In andere landen bestaan eveneens vergelijkbare katholieke sms-diensten.

De 'short meditation service' maakt onderdeel uit van de landelijke campagne 'Katholiek met hart en ziel' waarmee de katholieke Kerk zich dit jaar op een aansprekende, eigentijdse en eigenwijze manier wil presenteren. Een landelijke dag voor alle katholieken op 7 juni vormt het hoogtepunt van het jubileumjaar waarin 150 jaar 'herstel van de bisschoppelijke hiërarchie' wordt herdacht.

SRKK / Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: