ResponZ wegbezuinigd door VWS 24 september 2003

ResponZ ResponZ, de landelijke katholieke jeugd- en jongerenvereniging, heeft op maandag 22 september van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bericht ontvangen dat zij vanaf 2004 geen instellingssubsidie meer krijgt. In plaats daarvan ontvangt zij gedurende anderhalf jaar een afbouwsubsidie.

De subsidie van VWS bedraagt bijna 90% van de exploitatiebegroting van ResponZ. De aangekondigde bezuiniging betekent dan ook een groot gevaar voor het voortbestaan van ResponZ. Daarmee wordt het centrale, breed gedragen katholieke jeugd- en jongerenwerk zwaar getroffen.

ResponZ is binnen de katholieke kerk de enige landelijke jeugd- en jongerenvereniging. Bij ResponZ zijn ruim 45.000 jongeren aangesloten die actief zijn in jongerengroepen, kerkelijke koren, sociaal-maatschappelijke projecten, of die begeleiding geven aan kinder- en tienergroepen. ResponZ geeft bovendien professionele ondersteuning aan een landelijk netwerk van vrijwilligers en kaderleden. De vereniging heeft binding met de Bisschoppenconferentie en vormt het platform voor jeugdwelzijn en jongerenpastoraat binnen de katholieke gemeenschap.

ResponZ heeft de laatste jaren ondermeer bekendheid verworven met het ondersteunen van de Nederlandse deelname aan de Wereldjongerendagen, de publicatie van een kinder- en jongerenkruisweg, de diverse cursusweekends voor dirigenten, en de uitzending van jongeren naar diaconale projecten binnen de EU.

Het beleidsspeerpunt van VWS voor jeugd en jongeren is 'meedoen' in de maatschappij, om zodoende jeugdcriminaliteit en jeugdproblemen te voorkomen. Binnen de jeugdorganisaties leren jongeren de betekenis van respect en zorg voor elkaar en voor de samenleving, en vrijwilligers leren er verantwoordelijkheid dragen en het jeugdwerk mee opbouwen. ResponZ voert in deze lijn al jarenlang succesvolle projecten uit.

In het verband van de Nederlandse Jeugd Groep bekijkt ResponZ momenteel met de 23 aangesloten lidorganisaties welke acties richting de politiek opgezet kunnen worden om de aangekondigde bezuinigingen tegen te gaan. (persbericht Responz)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: