Ontmoetingsdag in het Bisdom Erfurt 19 juni 2003

Al twintig jaar bestaat er een partnerschapsband tussen ons bisdom en het bisdom Erfurt in Duitsland, de vroegere DDR. Deze contacten stammen nog uit de tijd van de koude oorlog en het IJzeren Gordijn, en waren toen bedoeld om vanuit parochies gelovigen uit oost en west met elkaar in contact te brengen. Momenteel zijn er nog steeds zeven parochies uit elk bisdom hierbij betrokken. Het gaat er nu meer om om te beleven dat geloven en kerk-zijn de grenzen van de eigen parochie overstijgen. Elk jaar bezoeken groepen en groepjes parochianen de partnerparochie in het bisdom Erfurt en omgekeerd.

Elke twee of drie jaar is er ook een zgn. twee-bisdommendag: dan komen vertegenwoordigers uit alle betrokken parochies samen voor een gezamenlijke werkdag. De ene keer vindt deze ontmoetingsdag in ons bisdom plaats, de andere keer in het bisdom Erfurt.

Foto: www.arnstadt.de
Arnstadt, bisdom Erfurt

Dit jaar was deze bijeenkomst op zaterdag 10 mei in Arnstadt, in het bisdom Erfurt, tevens de partnerparochie van Bussum. Uit de betrokken parochies waren ruim 80 personen aanwezig. Het thema was dit jaar; "het evangelie op de kandelaar zetten". 's Morgens was er een lezing over dit thema door professor Woolbold uit Erfurt, en 's middags gingen we uiteen in een zestal groepen, waarin projecten rond dit thema werden gepresenteerd, drie uit Erfurt en drie uit ons bisdom. Rond 4 uur 's middags werd de dag besloten met een gebedsdienst, waarin alle groepen hun aandeel hadden, middels een korte zelf uitgekozen bijbeltekst en een voorbede.

De dag was goed voorbereid in Arnstadt, en het was leuk dat men boven de ingang van de kerk een spandoek had opgehangen met het thema van de dag, geflankeerd door de wapenschilden van de beide bisdommen.

Verschillende parochiegroepen bleven nog een dag langer te gast bij de eigen partnerparochie, om pas maandag weer naar huis te gaan.

Piet Stolwijk
Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: