Viering NSGV-jubileum in Haarlem: Verrassend veelstemmig! 3 oktober 2003

NSGV Logo Ruim 350 koorleden, dirigenten, cantores, organisten en andere belangstellenden waren zaterdag 27 september j.l. naar de Haarlemse Sint-Bavokathedraal gekomen voor de jubileumzangdag ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging, onder hen ook een kleine 50 leden van kinderkoren. De volwassenen konden 's ochtends kiezen voor deelname aan het grote Nederlandse koor of het grote Latijnse koor. Later kwamen beide groepen samen en werd hard gewerkt aan gemeenschappelijk te zingen repertoire. Inmiddels waren de kinderen in de koorschool Sint-Bavo begonnen hun eigen repertoire in te studeren: twee liederen van Jan Raas (uit We zijn op weg gegaan) en een lied van Brigit Calame (uit 4 met ons). Toen de kinderen hun pannenkoeken gegeten hadden wandelden zij naar de kathedraal voor de grote gezamenlijke zangsessie.

Verrassend veelstemmig
Door alle aanwezigen werd onder het jubileummotto 'Verrassend veelstemmig' een uur lang liturgisch repertoire gezongen in de diverse stijlen die in de huidige praktijk naast elkaar bestaan. Zo kwamen tot klinken de gregoriaanse hymne Veni Creator, het overbekende Ave verum van Mozart, het Pater noster van Albert de Klerk en de inmiddels klassieke beurtzang Houd mij in leven van de dit voorjaar overleden componist Bernard Huijbers. De kinderen zongen de door hen ingestudeerde liederen, daarbij terzijde gestaan door de Meisjescantorij van de kathedraal, en de volwassenen zongen mee met de refreinen. Verder werden ook de drie liederen gezongen die ter gelegenheid van het jubileum gecomponeerd zijn: Zingt mensen bij het ochtendgloren, Wat mensen doen, Eén stem zijn wij. Bij dit onderdeel van de dag was vicaris-generaal mgr. M.J. de Groot aanwezig als afgevaardigde van de bisschop, die dit weekend in Rome verbleef.

De zangsessie werd afgesloten met een korte toespraak van de algemeen voorzitter van de NSGV, Ton van den Berg. Hij zei dat hij in dit jubileumjaar geconstateerd heeft dat er tussen de zeven diocesane afdelingen van de NSGV verschillen bestaan, maar dat hij toch ook één belangrijke overeenkomst zag: er wordt met veel enthousiasme gewerkt aan de kwalititeit van de kerkmuziek en het blijkt dat van bijeenkomsten als deze een grote stimulerende werking uitgaat naar de koorleden en hun dirigenten en uiteindelijk dus ook naar de parochies. Hij had dit enthousiasme en deze stimulans deze dag zelf ook weer ervaren.

Jubileumconcert
Na de theepauze werd het programma in de kathedraal voortgezet met een koor- en orgelconcert door de kathedrale koren onder leiding van magister cantus Fons Ziekman en de titulair-organist van de kathedraal, dr. Ton van Eck. Omdat naast de vaste bezoekers van de orgelconcerten op zaterdagmiddag ook de meeste deelnemers aan de jubileumzangdag het concert bijwoonden waren de kerkbanken volledig bezet.

Ter gelegenheid van het NSGV-jubileum werden werken uitgevoerd van bekende rooms-katholieke componisten van kerkmuziek: Andriessen, De Klerk en Strategier. Bovendien beleefden drie werken hun première, daaronder het motet Voorbij is de wanhoop, gecomponeerd door Jan Valkestijn op een tekst van Andries Govaart (naar Jesaja). Dit werk werd uitgevoerd door The Seventeen, een gelegenheidsensemble onder leiding van Felix van den Hombergh. Een indringende toonzetting van een beeldrijk visioen, een werk waarin Valkestijn de mogelijkheid had om zonder de beperkingen die een liturgische compositie met zich meebrengt te laten horen hoever zijn compositorische mogelijkheden reiken. Heel toepasselijk op deze dag was de tekst van het laatste gedeelte van deze compositie:

De ouden van dagen
ze gaan ongebroken;
zij zingen als jongen,
van uw trouw en zegen
het levend bewijs.

Rappen met André
Tijdens het concert in de kathedraal hielden de jonge deelnemers aan deze dag zich in de koorschool bezig met het maken van een rap onder leiding van André Accord. Zij kregen enkele technische aanwijzingen en mochten dan in kleine groepjes zelf hun teksten bedenken. Deze teksten werden aan elkaar geregen met een refrein:

Rappen met André
dat is pas tof
Latijn en zo dat kennen wij nog niet
maar rappen wel, zoals u hier nu ziet.

De rap werd na het concert in de kathedraal uitgevoerd. Enerzijds was het een groot contrast met de muziek die daarvoor geklonken had, anderzijds gaf het een ontspannen slot aan het feest van de jubilerende NSGV.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: