Plaquette voor Albert de Klerk 6 maart 2003

Dit jaar is het 5 jaar geleden dat de Haarlemse organist, componist, dirigent en kerkmusicus Albert de Klerk is overleden.

Albert de Klerk Hij was gedurende bijna 65 jaar organist van de St. Josephkerk aan de Jansstraat 41 in Haarlem, waar hij het recent tot rijksmonument verklaarde Adema - orgel bespeelde.

Op zondagmiddag 27 april 2003 zal in dezelfde St. Josephkerk de onthulling plaatsvinden van een plaquette worden ter nagedachtenis aan Albert de Klerk, vanwege zijn verdiensten voor de orgelcultuur in Nederland en de orgeltraditie die hij in de Josephkerk heeft gerealiseerd.

De onthulling zal worden verricht door mevrouw Lies de Klerk, de weduwe van Albert de Klerk. Er wordt orgel gespeeld door Gemma Coebergh, die De Klerk is opgevolgd als titulair organist van de St. Josephkerk. Zij zal onder andere het tweede deel uitvoeren van de 'Tres Meditationes' de laatste orgelcompositie van De Klerk. De inspiratie voor deze Meditatie II ontleende De Klerk aan het bijbelse verhaal van de Emmaüsgangers.

De plaquette is vervaardigd door de Haarlemse beeldhouwster Anne Hofte, leerlinge van Mari Andriessen. Het is een voorstelling van de Emmaüsgangers.

Het geheel is een initiatief van de Andriessen/De Klerk Stichting in Haarlem, die zich beijvert om het werk van de beide musici Albert de Klerk en Hendrik Andriessen blijvend onder de aandacht van het publiek te brengen.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: