Vijftig Haarlemmers nemen deel aan Wereldjongerendagen Toronto 18 april 2002

Ruim 50 jongeren uit het bisdom Haarlem nemen van 18 t/m 28 juli in Toronto deel aan de Wereldjongerendagen. Samen met 450 andere Nederlandse jongeren vormen zij een even grote groep als in 1997 bij de tweejaarlijkse manifestatie in Parijs. Rome 2000 was voorlopig een hoogtepunt: daar waren in het Jubeljaar liefst 1200 Nederlandse deelnemers. Hoewel de reiskosten ditmaal beduidend hoger liggen, is de Nederlandse deelname opmerkelijk groot. Met de reis ‘Follow me!’ die de RK-Kerk in Nederland heeft georganiseerd, gaan alleen al 400 jongeren mee naar Canada. Daarbij bevindt zich voor het eerst ook een kleine groep gehandicapte jongeren en hun begeleiders.

De Nederlandse jongeren zijn in het voorprogramma van de Wereldjongerendagen te gast in het Canadese bisdom St. Catharines, bekend van de Niagara-watervallen. De jongeren blijven daar vier dagen bij gastgezinnen. Naast een spiritueel programma biedt het bisdom een feestelijke dag aan bij de Niagara-watervallen. Daar komen alle groepen samen voor sport, ontspanning en een openluchtmis met bisschop Wingle. Het bisdom St. Catharines verwacht ruim 6000 jongeren voor haar voorprogramma.

Een jaar geleden meldden zich 5000 enthousiaste jongeren in Toronto om mee te helpen met de materiele en geestelijke voorbereiding op de Wereldjongerendagen.

Vervolgens reizen de Nederlanders door naar Toronto, waar de Wereldjongerendagen plaatsvinden. Daar vindt een scala aan activiteiten plaats: het ‘Youth Festival’ met meer dan 200 evenementen rond muziek, dans, theater, uitwisseling en diaconie, drie Nederlands-Vlaamse catechesesessies, een grootschalige kruisweg door Toronto en verschillende momenten van gebed en verzoening.

De Wereldjongerendagen worden afgesloten met een avondwake in gezelschap van paus Johannes Paulus II en alle internationale pelgrims, op de voormalige militaire luchtmachtbasis Downsview in Toronto. De volgende ochtend gaat de paus voor in een afsluitende eucharistieviering op hetzelfde terrein.

Zes Nederlandse bisschoppen zullen de jongeren vergezellen, onder wie de hulpbisschop van Haarlem, mgr. J. van Burgsteden s.s.s.

De internationale Wereldjongerendagen worden sinds 1985 elke twee jaar gehouden op uitnodiging van paus Johannes Paulus II. Het thema voor Toronto 2002 luidt: ’Jullie zijn het zout van de aarde, jullie zijn het licht van de wereld’. Met dit thema wil de Kerk jongeren wereldwijd uitdagen om als jonge christenen herkenbaar in het leven te staan. Naar verwachting zullen ruim één miljoen jongeren uit de hele wereld naar de katholieke jongerenontmoeting in Toronto komen.

Websites: www.wjd.nl en www.wyd2002.org.

Haarlem 18 april 2002
Responz / Persdienst bisdom

Voor het laatst gewijzigd: