Toegangsregeling Sint-Bavokathedraal Nachtmissen en hoogmis Kerstmis 2002 3 december 2002

Zoals alle openbare gebouwen heeft ook een kerk te maken met voorschriften die verband houden met de brandveiligheid. Na de tragedies die zich hebben afgespeeld in Enschede en Volendam worden openbare gelegenheden, en kerken zijn dat ook, aan een strenge inspectie onderworpen. Bij zo'n inspectie wordt gelet op het aantal (nood)uitgangen enz. Afhankelijk van het aantal en de grootte van die uitgangen wordt voor elk gebouw een maximum aantal bezoekers vastgesteld.

Oude prent en nieuwe foto van de Bavo

Dat is geschied en dat houdt in dat de kathedraal met name in de kerstnachtvieringen heel wat minder mensen mag toelaten dan in de afgelopen jaren. Dit betekent dat men de toestroom van bezoekers moet reguleren met toegangsbewijzen. Idealiter zou je wensen dat een kerk een gastvrije plaats is die gewoon open is voor ieder die wil komen. Maar bij gastvrijheid hoort ook dat men de gasten die men wil ontvangen veiligheid biedt.

Dit alles resulteerde in de volgende regelingen:

persbericht kathedraal
www.rkbavo.nl

Voor het laatst gewijzigd: